Кошмарната 2020 г. доведе до срив на устойчивата рентабилност на авиокомпаниите. Пандемията прати превозвачите в дълбока дупка заедно с производителите на авиационна техника, летищата и лизинговите фирми, като изгледите за излизането от нея не са особено оптимистични.
2021 г. се очертава като преходна за предприятията. В най-добрия случай пътят напред ще е неравен, а напредъкът към възстановяването на пътуванията зависи от темпото на ваксинация, достъпа до капитал, правителствените политики и непредсказуемостта на коронавируса, който все още не е напълно разбран, пише Bloomberg в свой анализ.
Ценови войни
Трафикът на авиокомпаниите няма да види значителен тласък, докато ваксинацията не обхване по-сериозен дял от населението, за да се ограничи инфекцията. Дори тогава може да са необходими усилия, за да се върнат някои хора в самолетите. В Европа това ще означава цени до 9,99 евро (12,33 долара), според главния изпълнителен директор на Ryanair Holdings Plc Майкъл О’Лиъри.
Ирландският дискаунтър разреди графика си през март, което подчертава несигурността, която все още помрачава перспективите пред индустрията.
Други идеи, които се предлагат с цел привличане на пътници, са безплатен престой в хотел, сделки 2 за 1 и безплатна застраховка за пътуване. Промоциите на някои превозвачи, например China Eastern Airlines Corp., включват предлагане на неограничени полети на една цена.
Ключовият въпрос е колко време ще отнеме на клиентите да захапят стръвта. Подем в пътуванията през свободното време и семейните пътувания трябва да се усети в повечето региони около средата на годината. По-доходоносният бизнес трафик вероятно ще изостане, тъй като повечето компании избягват да пращат персонал в командировки.
Кешът е цар
Авиокомпаниите събраха рекордни суми през 2020 г., които ще са им необходими през 2021 г. Продажбите на акции и преобразуването на дългове ще придобият по-голямо значение, тъй като компаниите се опитват да възстановят баланса си.
Правителствата, които са оказали държавна помощ за 220 млрд. долара през миналата година по данни на Moody's, ще продължат да играят водеща роля в авиоиндустрията. Франция и Нидерландия - най-големите акционери в Air France-KLM, водят преговори за вливане на милиарди евро в компанията, като същевременно конвертират част от вече отпуснатите 10,4 млрд. евро в хибриден дълг.
Превозвачи като EasyJet Plc вероятно ще привлекат повече собствен капитал. „Изгарянето“ на пари обаче си остава проблем. Някои авиокомпании са в по-отчаяно положение. Контролираният от съда план за преструктуриране на Norwegian Air Shuttle ASA разчита на привличането на нови инвестиции. Компанията в голяма степен се отказва от своя добре познат трансатлантически бизнес, за да се съсредоточи върху регионалните услуги.