В една изненадващо силна година по отношение на първичните публични предлагания (IPO) в глобален мащаб дебютантите на пазара в Япония през 2020 г. отчетоха най-впечатляващите листвания от ерата на Дот-ком балона, подкрепени от инвеститорите на дребно, фокусирани върху технологичните акции, пише Bloomberg.
Средното ниво на нарастване на цената на акциите в първия ден на търговия спрямо тяхната стойност от съответното IPO, осъществено на японския пазар през тази година, достига близо 130%, отчитайки най-високото равнище от 1999 г. Най-добре представящата се компания в случая е Headwater Co., разработчик на системи за изкуствен интелект (ИИ), като цената на акциите му нарасна с 1090% в първия ден на търговия. На второ място се класира производителят на софтуер Ficha Inc., чиито акции поскъпват с 806%, следван от друга технологична компания – Tasuki Corp., която регистрира 655-процентен ръст в стойността на книжата си в първия ден.
Подкрепени от политиките на Японската централна банка за вливане на „лесни пари“ и индивидуалните инвеститори, новите пазарни листвания се представиха стабилно въпреки сътресенията в глобален план заради пандемията от коронавирус, като това ясно се вижда при първичните публични предлагания на Airbnb Inc. и DoorDash Inc. по-рано този месец.
Според Хидеюки Сузуки, генерален мениджър в SBI Securities Co., главната причина за силните ценови ръстове в първите дни на търговия е точното време, в което са били извършени предлаганията. По неговите думи пазарът на IPO-та ще продължи да привлича инвестиции, докато остават в сила ниските лихви.
Като цяло японските акции изостават в процеса на възстановяване от пандемията, като индексът Topix не успя да заличи загубата си през годината до ноември, изпреварен от други борсови показатели от Азия и САЩ.
Токийският бенчмарк TSE Mothers Index, отразяващ търговията с акции на стартъпи, е изключение с натрупан ръст от близо 30% на годишна база благодарение на силното представяне на биотехнологичните и интернет компании, както и заради нарастването на инвестициите на дребно.
Общо 94 компании са се листнали на борсата в Япония през 2020 г., което е с четири повече в сравнение с предходната година, въпреки пандемична суша от началото на април до края на юни. Около 70% от тези компании са включени в TSE Mothers Index. Въпросните фирми успяха да наберат общо 3,3 млрд. долара, като нямаше сделка, която да надхвърля 500 млн. долара. В същото време листванията в САЩ са донесли 181 млрд. долара, а тези в Хонконг – 51 млрд. долара.
Производителят на чипове Kioxia Holdings Corp. реши да отложи своето IPO през септември, което се очертаваше да бъде най-голямото за Япония през годината в размер на до 2,9 млрд. долара, заради несигурността около търговските търкания между САЩ и Китай. В крайна сметка най-силното първично публично предлагане за 2020 г. успя да осъществи компанията за култивирани гъби Yukiguni Maitake Co., която набра 409 млн. долара, следвана от IPO-то на производителя на музикални инструменти Roland Corp. и доставчика на бизнес консумативи Direct Marketing MiX Inc.
При липсата на по-грандиозни сделки, които да привлекат международните инвеститори, местните търговци на дребно в крайна сметка помогнаха на компаниите по време на техните листвания. Физическите лица представляват 20% от общата стойност на търговията на Токийската фондова борса през тази година, в сравнение с 16% през 2019 г.
„Първичните публични предлагане помогнаха стимулирането на оборота на инвеститорите на дребно“ пише Шоичи Арисава, анализатор в Iwai Cosmo Securities Co.
През следващата година инвеститорите ще следят внимателно дали Kioxia в крайна сметка ще се реши да осъществи своето IPO, докато технологичната компания QD Laser Co също планира листване през февруари.