fallback

Ще се задържи ли дългосрочно онлайн пазаруването на храни след пандемията?

Потребителите на слабо развитите електронни пазари имат отрицателен опит и ще се върнат към личното пазаруване, според анализ

16:08 | 23.12.20 г.
Автор - снимка
Редактор

Все повече европейци пазаруват хранителни стоки онлайн заради коронавируса.  Това донесе неимоверно много работа на магазините, които правят и доставки, пише онлайн изданието Politico.eu.

Пандемията разтърси всички икономически сектори, като най-тежък удар понесоха авиацията, хотелиерството и ресторантьорството. Супермаркетите обаче са едно от редките изключения и жънат успех след успех в кризата.

Британският търговец на дребно Ocado например изчерпа коледните слотове за пазаруване още през октомври само пет часа след отварянето им. Италианският онлайн магазин за биологични плодове и зеленчуци Cortilia също трябваше да спре новите абонаменти за членство през ноември поради твърде голямото търсене.

„Пандемията драстично промени интереса на потребителите към онлайн пазаруването и драстично увеличи общите разходи за хранителни стоки“, казва Джесика Моултън, старши партньор в консултантската група на McKinsey.

Хранителните магазини се приспособяват към тази промяна с различна скорост. Основен въпрос за търговците е дали тези тенденции ще продължат и след отминаването на пандемията, за да могат да планират.

Въпреки че данните за електронната търговия за 2020 г. все още не са налични за всяка държава от ЕС, търговците на дребно и експертите се съгласяват, че тази година се наблюдава безпрецедентен - и неочакван, скок на онлайн покупките на храни. Около 28 процента от европейските потребители, които живеят в градски райони, използват онлайн пазаруването като основен канал за закупуване на хранителни стоки по време на пандемията. Делът им е с 10 на сто по-голям в сравнение с преди коронавируса, според проучването Global Consumer Insight, осъществено от консултантската компания PwC.

Фархан Сидики, главен дигитален директор в Ahold Delhaize, базиран в Холандия международен търговец на дребно, казва, че преди пандемията се е очаквало ръстът на онлайн пазаруването на хранителни продукти да е „едноцифрен“ през следващите три до пет години. Сега търговците говорят за 15-20 процента.

Самият търговец Ahold Delhaize имаше за цел да удвои електронните си продажби от 3,5 млрд. на 7 млрд. долара до края на 2021 г. Поради пандемията целта вече е осъществена.

Пазарът расте

Въпреки че онлайн пазаруването на храни расте в цяла Европа, условията на пазара преди разпространението на коронавируса правят преживяванията на потребителите много различни. Това вероятно ще окаже влияние върху бъдещия растеж и доколко тенденцията за ръст на електронните продажби на храни ще се задържи в дългосрочен план.

Данните на Евростат от 2019 г. показват от колко ниска база тръгва онлайн търговията на храни: делът на хората, които са опитвали онлайн пазаруване на хранителни стоки, варира от 1% в Румъния до 35% в Холандия.

Тези разлики са свързани с нещо, наречено „пазарна зрялост“, според Siddiqi. По-лесно е онлайн хранителните магазини да се адаптират, ако хората в тази държава са свикнали да купуват други продукти онлайн и да извършват онлайн плащания. Помага и ако инфраструктурата вече е налице, като например функциониращи логистични системи, които гарантират, че доставките са бързи и надеждни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:34 | 14.09.22 г.
fallback