Преходът към екологичен транспорт сред т.нар. Северни страни може да обхване и пазара за въздушни пътувания.
Този месец Исландия сигнализира за своите планове да премине към вътрешни полети без въглерод до края на десетилетието, докато шведската компания Heart Aerospace сподели, че има за цел да пусне на пазара електрически самолет, специално проектиран да изпълнява маршрути, свързващи отдалечените скандинавски селища, в рамките на шест години, съобщава Bloomberg.
През 2019 г. е обособена регионалната инициатива Nordic Network for Electric Aviation, която обвързва местните летищни власти, пет авиокомпании, в това число Finnair Oyj, Icelandair Group и SAS AB, както и няколко технологични компании, с целта за пълна електрификация.
Акцентът върху зелените полети следва стъпките на Норвегия, която вече напредва в процеса по загърбване на двигателите с вътрешно горене в автомобилния сектор.
Според ръководителя на проекта Мария Фискеруд новият тласък има за цел да предостави на индустриите в съответните страни възможността да бъдат водещи в изграждането на пазара на по-зелени полети.
Инициативата вече е получила 12 млн. крони (1,4 млн. долара) под формата на комбинирано финансиране от Швеция, Дания, Норвегия, Финландия, Исландия и Гренландия.
Планът на Исландия да наложи електрически самолети се ръководи от парламентарната Комисия на околна среда и транспорта, която поиска от правителството да създаде група от експерти, които да поставят основите за екологични вътрешни услуги до 2030 г.
Докато успехът на Норвегия в насърчаването на електрическите автомобили се дължи на щедрите данъчни стимули и опитите да се дистанцира икономиката от петролната индустрия, фокусът на региона върху по-екологичната авиация се корени в уникалната природа на пазара, характеризиращ се с полети между слабо населени райони с ограничени наземни транспортни връзки.
Малките размери на Исландия я правят особено подходяща за електрически самолети от първо поколение, които ще бъдат ограничени в капацитета на пътниците от теглото на батериите.
Териториално по-голямата Швеция вероятно няма да е особено удобна за първите опити на тези самолети, така че обещанието на страната да декарбонизира вътрешните полети до 2030 г. вероятно ще изисква комбинация от електрически самолети, устойчиво реактивно гориво и евентуално хибридна технология.
Главният оперативен директор на Icelandair Йенс Тьордарсон заяви, че е ентусиазиран от прилагането на електрически технологии, особено в светлината на богатите геотермални и водноенергийни ресурси на острова. В момента вътрешното звено на превозвача Air Iceland Connect използва три турбовитлови самолета Q200 с по 37 места и два Q400 със 70 места, произведени от De Havilland Canada.
Тьордарсон споделя, че самолет, превозващ около 20 души, използващ местно електричество, може дори да бъде по-евтин при експлоатация от моделите, задвижвани с керосин.
Базираната в Гьотеборг Heart планира да се сдобие със сертификат за своя самолет ES-19 до 2026 г., според уебсайта на компанията.
Моделът, който разполага с 19 места, ще има пробег от около 400 километра и ще разполага с конвенционално крила и витла.
Тьордарсон заяви, че може да отнеме две или три години след сертифицирането, за да се установи надеждността на електрическите самолети за търговски услуги и да стартира масово производство.
Летищната инфраструктура също ще трябва да бъде адаптирана, за да осигури адекватен достъп до зареждане и трябва да се обърне внимание и на намалената производителност на батериите в студено време, допълва той.
Вероятно ще се наложи държавна подкрепа, успоредно с тази, насочена към развитието и разпространението на екологични превозни средства. Норвегия, която се стреми да електрифицира своите вътрешни полети до 2040 г., търси начини да обвърже субсидиите за отделните маршрути с отказ от изкопаеми горива или да предложи данъчни стимули за електрически услуги.