fallback

Какво вещае Черният петък в САЩ за бъдещето на търговията?

Брандовете удължават промоциите, така че вече се говори за Черен ноември, Черен октомври, дори за Черно тримесечие

12:33 | 28.11.20 г. 1

Черният петък – някога най-добрият ден за пазаруване в САЩ, вече не е това, което беше. Потребителите в голяма степен избягват струпванията по магазини и търговски центрове и вместо това пазаруват онлайн, пише Bloomberg.

Какво ще означава това за общите продажби за празничния сезон, предстои да разберем. Става обаче все по-ясно, че пандемията ускорява отдалечаването от големите събития за лично пазаруване, които определяха американското консуматорство през по-голямата част от века.

След разширяването на онлайн услугите по време на пандемията - от видео чатове до взимане на поръчка в автомобила, търговците сега тестват колко добре работят новите опции в най-натоварената и най-важна част от пазаруването през годината. Брандовете удължават промоциите, като много от тях започнаха с ценовите си кампании още през октомври.

Ако индустрията може да произведе солидно четвърто тримесечие по време на рецесия и пандемия, ще е трудно да се върне към стария начин на пазаруване.

„Черният петък първо стана Черен ноември. Сега вече е и Черен октомври и Черен ноември“, казва Дъг Стивънс, основател на консултантската фирма Retail Prophet. „Скоро можем да очакваме и Черно тримесечие“, допълва той.

Онлайн разходите за Деня на благодарността в САЩ са с близо 1 млрд. долара по-ниски от прогнозираните, според Adobe Analytics. За самия петък се очаква обаче рекорд за онлайн продажбите и те да достигнат 9,6 млрд. долара, според Стивънс. Разходите ще нараснат допълнително и в Кибер понеделника ще достигнат 13 млрд. долара, допълва експертът.

Преди десетилетие Черният петък се определяше от дългите редици купувачи, чакащи да влязат в моловете и магазините. Тази интензивност от посетители отслабна през годините, за да се стопи съвсем през 2020 г. Много американци остават предпазливи към обществените места заради пандемията.

Във флагмана на Macy’s Inc. в Манхатън петъчният ден изглеждаше като всеки друг, а не като най-натоварения ден в годината. В Атланта около обяд в Dillard’s имаше само шепа купувачи. Междувременно Bath & Body Works наблизо бяха пълни с клиенти, а пред обект на Victoria’s Secret се вие и опашка. Дори затруднената верига  Banana Republic отчете доста клиенти. В Old Navy служител тича навън, за да занесе онлайн поръчка до чакащата кола на клиента.

В много търговски центрове се образуваха опашки пред GameStop, където клиентите искаха да закупят PlayStation 5 или най-новия Xbox. Наскоро пуснатите конзоли са доста трудни за намиране.

Дори и тези сцени обаче отразяват по-широкия преход към електронната търговия. Според доклади т.нар. скалпери ползват софтуер, за да изсмукват онлайн инвентара и да го пускат за продажба на вторичния пазар на цена, двойна или по-висока от тази, която са платили. Така че да чакат пред магазините дава по-големи шансове за мнозина от купувачите.

Много търговци на дребно въведоха видео чатове и други индивидуални комуникационни опции по време на пандемията. Купувачите продължиха да ги използват и в Черния петък. „Това е друг начин да се свържете с клиентите, особено за уикенда на Черния петък, и да привлечете хора, които не биха влезли в магазина“, казва главния изпълнителен директор на Chico’s FAS Inc. Моли Лангенщайн.

В крайна сметка ползите от личното пазаруване за някои остават привлекателни и те се отправят към магазините, а не към компютрите си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:24 | 13.09.22 г.
fallback