fallback

Каква е ролята на кобалта и никела в надпревара при батериите за електромобили?

Планът на Tesla за производство на батерия с манган може да увеличи пазарното влияние на този метал, както и неговия дял в продажбите на метали в този сегмент

15:33 | 06.12.20 г. 5

Съществува всеобщо съгласие, че металите ще се възползват от глобалното налагане на електрическите превозни средства през следващите години. Според проучване на Morgan Stanley пазарът на електромобили ще увеличи своя дял до 26% от общия пазар до 2030 г.

Остава обаче въпросът кои метали ще поведат това течение към тотална електрификация на фона на различните видове разработки и технологии. Съществуват разнородни мнения по този въпрос, като някои анализатори залагат на никела, докато други предпочитат кобалта, пише mininggm. 

В момента се разработват редица технологии за производство на батерии, в това число NCM (никел, кобалт, манган) батерия, за наследник на дългогодишния лидер, литиево-йонната батерия.

Американският лидер в сегмента на електромобилите Tesla разработва батерия LMNO (литий, манган, никелов оксид), която може да се появи на пазарите до 2023 г., докато британската Johnson Matthey и германският химически концерн BASF работят върху батерия на базата на литий и никелов оксид.

„Всички стоки, които са свързани с батериите, ще отчетът нарастване на търсенето през следващите 10 години на фона на увеличените продажби на електромобилите“, смятат от Morgan Stanley. Според банката обаче никелът ще бъде големият победител в надпреварата, докато кобалтът ще бъде загърбен в този период.

Проблемите с човешките права около добива на кобалта в Централна Африка в крайна сметка ще помогнат на никела да се наложи като основен метал в сегмента на батериите и електромобилите. Концентрацията на кобалта главно в Демократична република Конго прави метала силно податлив на ценови колебания.

Според RBC Capital Markets никелът може да създаде подобен проблем при цените на катодите, особено ако търсенето на този метал отговори на прогнозите – нарастване до 700 000 тона годишно между 2023 и 2025 г., до 1,4 млн. тона към 2030 г.

Подобен е случаят с цената на катализаторите при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, където цената на паладия надхвърля близо трикратно тази на платината.

Все пак съществува един метал, който ще претърпи ръст в търсенето си при всички положения – медта. Използван при батериите, металът намира приложение и при обособяването на инфраструктурата за електрическите превозни средства.

Манганът, който до момента остава относително игнориран от уравнението, до голяма степен благодарение на малкия си пазарен дял, също може да се възползва от увеличаването на дела на електромобилите, особено на фона на плановете на Tesla за разработване на батерии, използващи този метал.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:02 | 14.09.22 г.
fallback