По това време на годината Йенс Бегешке обикновено се готви да продаде своята гама ръчно изработени хартиени фенери на клиенти, които посещават коледните базари в Германия. Втората вълна на коронавируса обаче доведе до анулирането на почти всички 3000 празнични пазари в Германия. Това тотално преобръща плановете му и поставя под съмнение съдбата на хиляди бизнеси като неговия, пише FT в свой анализ.
„Поръчахме продуктите от нашите доставчици в Индия през февруари, тогава нямаше как да очакваме въздействието на вируса“, казва Бегешке, който управлява магазина Sterne vom Himmel през последното десетилетие. Въпреки че от няколко години продава и чрез уебсайта си, той се съмнява, че онлайн поръчките ще компенсират загубата на по-голямата част от бизнеса му, която обикновено идва по това време на годината.
„Напълно разчитаме на коледните базари. Притеснявам се, че нашите доставчици може да фалират, ако не поръчаме нищо догодина“, допълва той.
В цяла Европа търговците на дребно молят правителствата да отменят блокадите, за да спасят решаващия период за пазаруване между промоциите на Черния петък на 27 ноември и Коледа. Тези четири седмици генерират 20-50% от годишните продажби за много търговци на нехранителни стоки, според Eurocommerce, асоциацията на ЕС за търговия на дребно.
Последните блокади, които затвориха несъществени магазини в редица европейски страни и ограничиха движението и социалните взаимодействия, ще направят тази година „особено предизвикателна“, казва Кристиан Вершурен, генерален директор на Eurocommerce.
По-малките търговци на дребно "ще се борят да оцелеят всеки продължителен период на блокиране", предупреждава той. „Някои от нашите членове прогнозират, че до 30 процента от магазините за дрехи, които зависят особено от коледния период, никога повече няма да отворят“, допълва той.
La Fée Qui Cloche, магазин за играчки на север от Монмартр в Париж, е друг бизнес, изправен пред огромни предизвикателства. Мия Пелисар-Ядан, собственикът му, казва, че е изключително ядосана, че с други несъществени търговци са принудени да затворят като част от блокирането на Франция. "Това е просто ужасно несправедливо", смята тя. Магазинът обикновено прави 15 процента от годишните си продажби през ноември и още една трета през декември, посочва тя.
Вместо да приема клиенти, тя е изградила click-and-collect система – т.е. за поръчка и доставка, за да могат купувачите да поръчват стоки с телефонно обаждане или съобщение и да си ги взимат в определен час. Пелисар-Ядан обаче не си прави илюзии, че това ще компенсира отсъствието на клиенти на място. „Купуването на плюшено животно за дете онлайн няма смисъл. Хората искат да го докоснат“, допълва тя.
Френските магазини по водещите търговски улици получиха известно облекчение в петък, когато търговецът на дребно Amazon заяви, че ще се подчини на политическия и бизнес натиск и ще отложи старта на промоциите за Черния петък в страната със седмица до 4 декември. Фредерик Дювал, ръководител на Amazon Франция, обяви, че продажбите на компанията се увеличават с 40-50% от началото на блокадата в края на октомври - в съответствие с други интернет търговци.