Във вторник следобед премиерът на Великобритания Борис Джонсън проведе конферентна връзка с бизнес лидерите на Обединеното кралство, за да ги подкани да се подготвят за Brexit в края на годината. Но вместо да ги спечели на своя страна, те останаха обидени, предава Bloomberg .
Някои ръководители на компании заявиха, че министър-председателят ги обвинява в апатия по отношение на предстоящото сътресение, свързано с напускането на единния пазар и митническия режим на Европейския съюз.
След една година, през която много компании се бориха да се справят с икономическите щети, причинени от коронавируса, предположението, че не обръщат достатъчно внимание на отношенията с ЕС, удари болно място.
Каквото и да е имал предвид Джонсън, фактът, че мениджърите го възприемат като атака, отразява напрежението между правителството и бизнеса в критичен момент и за двете страни, когато икономиката е изправена пред двоен удар от промените след Brexit и новите блокади за контрол на пандемията.
Британският бизнес и премиерът имат дълга история на неразбирателство. Джонсън ръководеше кампанията за референдум за напускане на ЕС през 2016 г., докато бизнесът до голяма степен се противопостави на тази идея.
Екипът на премиера в офиса на Даунинг Стрийт 10 сега включва много от ръководителите на кампанията за напускане на блока, а сред тях е и главният му помощник Доминик Къмингс, който също проявява антипатия към корпоративните групи, които се противопоставят на Brexit.
След пет години спорове за това дали решението да се напусне или да се остане в ЕС е било правилно, моментът на истината е на път да настъпи. На 1 януари 2021 г. Великобритания ще излезе от единния пазар и митническия съюз на ЕС, изправена пред сеизмични промени в правния и търговския си режим.
Ако компаниите и държавните служители не са готови, съществува възможност за хаос на границата и катастрофално разрушаване на жизненоважните вериги за доставки. Tesla и Kraft Heinz са сред фирмите, които се борят да намерят решения, докато министрите предупреждават, че в най-лошия случай търговците могат да се изправят пред опашки от 7000 камиона на границата.
Преговорите за ново търговско споразумение между Великобритания и ЕС се проточват и бизнесът вече показва умора от многократните подканвания да се подготви за евентуален Brexit без сделка. Само 17% от компаниите са „напълно“ подготвени за отделянето, смята Анна Лийч, заместник-главен икономист в Конфедерацията на британската индустрия, най-голямото бизнес лоби в страната.
Лидерите в бранша обвиняват правителството, че не им е дало яснотата, от която се нуждаят, за да се подготвят. „Можете да сте подготвени за промяна в характера на икономическите взаимоотношения, но ако не знаете какво точно ще се случи, няма как да бъдете напълно подготвени“, твърди Лийч.
Правителството заяви, че вече е публикувало рамкови планове, за да осигури яснота на търговците, и е инвестирало около 800 милиона паунда в нови технологии, работни места и митнически съоръжения.
„Излизаме от единния пазар и митническия съюз на ЕС в края на годината, независимо дали ще договорим споразумение за свободна търговия с ЕС или не“, се казва в изявление на правителството. Това ще донесе редица гарантирани промени и възможности, за които всички ние трябва да се подготвим, пише още в изявлението.
Пандемията от коронавирус изсмуква енергията на бизнеса през тази година и се ползва с приоритет пред подготовката за Brexit. Част от бизнес лидерите казват, че Джонсън е трябвало да съдейства, като удължи преходния период.
„Дори крайната дестинация да беше невероятно ясна,, а това не е така, воденето на война на два фронта беше много трудна задача за бизнеса“, коментира Бен Флетчър, политически директор на MakeUK.
Отчаяно търсейки отговори, Федерацията за храни и напитки изпрати запитване от 170 подробни въпроса на министрите по точки като етикетирането на продуктите и митническата документация. Все още няма яснота. Британските търговски камари имат свой собствен списък от 35 въпроса относно това какво ще се случи след 1 януари. До момента правителството е отговорило само на девет.