Пандемията на коронавируса успя да промени за броени месеци почти всеки аспект от ежедневието на хората. Потребителските разходи не са изключение. Несигурността на кризата с COVID-19 предизвика значителни промени в потребителските навици, принуждавайки хората да намалят бюджетите си и да приоритизират разходите.
Според данни на StockApps.com избухването на коронавируса ще доведе до свиване на глобалните потребителски разходи до 44,3 трлн. долара през 2020 г., което е понижение с 8,6% спрямо предходната година.
Кризата с коронавируса обаче предизвика рязък спад през 2020 г., като се очаква глобалните потребителски разходи да спаднат с 4,2 трилиона долара на годишна база. Независимо от това през следващите години ще има възстановяване, като потребителските разходи ще нараснат с 20% до 53,5 млрд. долара през 2022 г.
Статистически данни също така разкриват, че Швейцария е водещата държава в световен мащаб по потребителски харчове на глава от населението, с над 40 000 долара потребителски разходи на всеки гражданин през 2020 г.
60% от потребителите са променили поведението си при пазаруване Проучване на McKinsey & Company показа, че потребителите стават все по-предпазливи по отношение на разходите си през 2020 г. Дори след като страните премахнаха блокиранията, много потребители все още отчитат спада на доходите си, принуждавайки ги да намалят бюджетите и да променят навиците на пазаруване. Статистиката показва, че увеличеното време на закрито е довело до значителен ръст на потребителските разходи за хранителни стоки, домакински стоки и домашни забавления. Бразилия, Южна Африка и Индия водят в тази категория с ръст на потребителските разходи в сферата с до 30%. Основните потребителски пазари като САЩ, Обединеното кралство, Германия и Китай са свидетели на ръст от около 15% на пазаруването на хранителни стоки през първата половина на годината.
Въпреки това, след като потребителите внимават за своите разходи и се насочват към по-евтини продукти, 2020 г. води до спад при разходите за дрехи и аксесоари, извън развлеченията, услугите, пътуванията и разходите за транспорт. Респондентите във всички страни заявяват, че намаляват разходите в тези категории с между 20% и 50%.
Проучването на McKinsey разкрива също така, че избухването на COVID-19 предизвика значителна промяна в светоусещането за пазаруването. Повече от 60% от потребителите в световен мащаб са опитвали различна марка или са пазарували в друг търговец по време на кризата, най-вече за удобство, както и търсейки повече стойност и качество.
В Китай и САЩ над 75% от потребителите съобщават, че са опитали нов метод за пазаруване, а 60% планират да се придържат към него и след кризата. Обединеното кралство и Германия следват със 71% и 54% от потребителите, които са практикували ново поведение при пазаруване. В Япония, където не бяха наложени ограничения за придвижването, само 33% от потребителите са променили начина си на пазаруване.