Това е феномен от пандемичната ера: ново поколение инвеститори на дребно, които се трупат на борсата, насърчавани от скуката на карантината, липсата на възможности за спортни залагания и гоненето на възвръщаемост, след като лихвените проценти бяха намалени до рекордно ниски нива, пише Брук Фокс за Financial Times.
Общият брой на дневните сделки през големите американски брокерски компании ETrade, TD Ameritrade и Charles Schwab се е увеличил със 75 % от януари насам до 6 милиона, според Sundial Capital Research.
В този процес дей трейдърите грабнаха по-голям дял от ликвидността на пазара. Сега на тях се падат 20 процента от сделките с акции в САЩ, което е двойно повече от миналата година, според вътрешните оценки на Citadel Securities, най-големият маркет мейкър в Америка. Този дял се доближава до 25% в пиковите дни, казва Джо Мекейн, ръководител Изпълнение на сделките в компанията.
Миналогодишната брутална ценова война между брокерите за съкращаване на търговските комисионни положи основите на тази промяна. Robinhood, платформата, която предлага приложение за търговия, популярно сред милениалите - и проправи пътя на продуктите с нулева комисионна - привлече 3 милиона потребители през първото тримесечие на годината.
Дребните инвеститори са бичи настроени, обединени от мантрата „акциите могат само да поскъпват“ на дей трейдъра Дейв Портной. Те са нетни купувачи на акции от март, според брокера TD Ameritrade, фокусирайки се върху сектори като технологиите и потребителските стоки.
Тези инвеститори понякога биват омаловажавани като такива, които не разполагат със сложните модели и финансовия анализ на професионалните мениджъри. Но купувачите на акции, които просто яздеха пазара след предизвиканото от коронавируса дъно през март, се радват на над 40% ръст в индекса S&P 500, дори след разпродажбите през септември.
Индексът Nasdaq 100, съставен от технологичните компании, обичани от много дребни трейдъри, е нараснал с над 50% през този период и с около 25% от началото на годината.
Трябва ли професионалните инвеститори да обърнат внимание на това? Въпреки че инвеститорите на дребно спомогнаха за пазарния подем, те не оказват прекомерно влияние върху оценките, казват участниците на пазара.
Но дребните инвеститори могат да имат по-голямо въздействие върху отделните компании, особено тези, които са в заглавията. „Търговията на дребно се фокусира върху акциите, които са в новините, където често има краткосрочна волатилност и повишена пазарна активност“, посочва Мекейн.