Неотдавна Патрис Кейн, шефът на френската отбранителна и технологична компания Thales, направи тъжно откровение, пише Пайлита Кларк за Financial Times.
Thales, чиито корени датират отпреди повече от век, беше формулирала своята цел. „Това изявление отне шест месеца, за да се оформи“, написа Кейн в LinkedIn, добавяйки, че е имало консултации с близо половината от всичките 83 000 служители на групата. Резултатът беше само седем думи: „Изграждане на бъдеще, на което всички можем да се доверим.“
Загледана в тях, си помислих, бинго! Thales беше достигнала върха в корпоративното бръщолевене. Конгломерат, който произвежда всичко - от билетни системи за влакове до софтуер за дронове, е прекарал безброй часове, за да излъчи толкова лишено от смисъл послание, което би могло да принадлежи на всяка друга фирма.
Но това, което притеснява най-много, е не само че толкова много големи компании чувстват необходимостта да произведат този шум, а че броят им изглежда се умножава.
Изявлението за целта, което уж обяснява защо съществува компанията, е по-млад роднина на практикуваното от десетилети изявление за мисията, което се смята, че определя какво върши предприятието. Двете изявления редовно се бъркат едно с друго, както и с „изявлението за визията“, което се твърди, че известява света за това какво ще прави компанията в бъдеще.
Звучащото по-приповдигнато изявление за целта набра популярност след финансовата криза през 2008 г., коментира Андре Спайсър, професор по бизнес в Лондонския университет. Той смята, че една от причините може да е вълната от инвеститори, желаещи да подкрепят компании, които се котират високо в класациите за корпоративна социална отговорност.
Изцяло подкрепям фирмите, които се придържат към такива неща. Нямам нищо против и ако се хвалят с това. Това, което ме тормози е онова, което винаги е дразнело относно претенциите за корпоративните ценности: твърде много от тях не отговарят на реалността.
„Оставаме фокусирани върху нашите трайни ценности за безопасност, качество и почтеност във всичко, което правим“, заяви миналата година главният изпълнителен директор на Boeing Денис Мюленбърг - пет месеца преди да бъде уволнен при кризата след двете фатални самолетни катастрофи с модела 737 Max.