Китайската икономика, която първа усети удара от коронавируса, доказва, че може да бъде най-бързата по отношение на възстановяването, пише Bloomberg.
Задвиженото от индустрията възстановяване помага на азиатската страна да преодолее историческия спад на брутния вътрешен продукт през първото тримесечие и подхранва очакванията, че китайската икономика може да е единствената от големите икономики, която да отчете растеж през тази година. Икономисти, допитани от Bloomberg, очакват ръст на брутния вътрешен продукт на Китай от 2% през 2020 г.
За подобряването на перспективите помогна потушаването на голям брой малки огнища на коронавируса в Китай, преодоляването на глобалния срив в търсенето и поддържането на пазарите силни въпреки продължаващите тревоги около търговската война между Вашингтон и Пекин.
Причините за доброто представяне на Китай се дължат и на решението на страната да въведе строги мерки за овладяване на вируса, както и на факта, че светът все още се нуждае от износ. Продажбите на страната в чужбина се повишават през юли, след като фабриките и търговците на дребно отново отвориха в глобален мащаб.
Все пак официалните данни още не показват пълния обхват на безработицата след по-ранните строги мерки срещу коронавируса, а липсата на подобрение при увереността сред потребителите е заплаха за възстановяването. Възобновяване на търговската война между САЩ и Китай също може да означава, че подходът на Китай след пандемията ще трябва да се промени.
Разговорите по евентуално търговско споразумение между двете най-големи икономики в света, предвидени за този уикенд, бяха отменени.
Допълнителни сигнали за силно икономическо представяне в Китай, с някои предупреждения, бяха публикувани в петък. Данните от юли показаха, че индустриалното производство в страната нараства с 4,8% на годишна база, но все пак не успя да оправдае очакванията на икономистите. Продажбите на дребно в страната се понижават с 1,1% в сравнение с очакванията за 0,1-процентен растеж през месеца.
Президентът Си Дзинпин увеличава натиска си за икономика, която да е по-независима на фона на по-широките конфронтации между Китай и САЩ.
Нежеланието на потребителите да харчат повече обаче е тревожно, имайки се предвид, че вирусът е под контрол в по-голямата част на страната от месеци. Въпреки че продажбите на стоки на дребно преминаха на положителна територия за пръв път през тази година, отбелязвайки 2-процентен растеж на годишна база, след като бяха подкрепени от увеличаващите се продажби в автомобилния сектор, харченето в рестроранти се понижава с 11% на годишна база през юли.
“Изглежда на китайските потребители ще е необходимо повече време, за да се завърнат към обичайните нива на харчене в сравнение с тези в САЩ и Европа”, посочва икономист на Bank of America.
Новините за нови огнища, много по-малки от първоначалното в Ухан, могат да възпрепятстват желанието на потребителите да харчат в ресторанти и за развлечение, въпреки че прекият ефект от мерките за справяне с тях е минимален.
Цялата публикация може да прочетете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.