В днешния четвъртък Доналд Тръмп ще се завърне към корените на своята търговска война: Той ще посети завод за перални машини, собственост на американския производител Whirlpool в Охайо. Щатът е лошо засегнат от пандемията на коронавируса, но вероятно американският президент няма да говори много за вируса. По-скоро той иска да изпрати посланието, че ще продължи да се бори за американски марки и работници - и затова трябва да бъде преизбран през ноември. Whirlpool беше една от компаниите, които агитираха за по-високи вносни мита, след като Тръмп встъпи в длъжност, а наказателните мита за чуждестранните перални машини влязоха в сила през 2018 година. Това трябваше да е само първият кръг в търговската война. Тръмп спуска една търговска бариера след друга - например срещу стоманата и алуминия, фурни, лаптопи, играчки, текстил. Само срещу китайския внос са наложени мита от 360 милиарда долара. Администрацията на Тръмп винаги подчертава, че националната сигурност на САЩ е застрашавана, когато търговските партньори наводняват пазарите с евтини продукти и застрашават съществуването на американски компании. Много експерти смятат този аргумент за прекалено експониран, само за да може Тръмп да заобиколи правомощията на Конгреса и да действа свободно в рамките на търговското право. Но независимо от резултатите от изборите на 3 ноември вече е ясно, че търговската политика на САЩ никога няма да се върне към статута на времената от преди Тръмп, пише в свой анализ германското икономическо издание Handelsblatt. Търговските конфликти с Китай и Европейския съюз са далече от решение. А претендентът за поста на Тръмп, демократът Джо Байдън, също използва протекционистки тонове в програмата си. "Глобалната система за търговия не спазваше твърде дълго време обещанията си пред американските работници", казва той. "Твърде много компании са възложили работа на външни изпълнители, твърде много държави са нарушили обещанията си да бъдат честни и прозрачни партньори”.
Ключов аспект от програмата на Тръмп „America first“ може да се разглежда като провал: „Търговските войни се печелят лесно“, заяви президентът. Но в края на първия му мандат не остана много от това заключение: обещаният пакт с Китай е в застой, както и споразумението за индустриално обмитяване с ЕС. Вашингтон се договори с Пекин по-рано тази година на увеличен внос на селскостопански продукти, но в средата на пандемията Китай срещна проблеми с изпълнението на обещанието. А според самия Тръмп той вече не вярвал във "втората фаза" на споразумението. Търговският пакт с ЕС никога не отиде по-далеч от предварителните преговори. В началото на мандата си Тръмп също така се оттегли от Транс-Тихоокеанското партньорство (TPP), останалите партньори продължиха да спазват пакта самостоятелно. Единствено североноамериканското споразумение NAFTA беше предоговорено и USMCA влезе в сила на 1 юли. Но е съмнително дали това ще е достатъчно като послание за успех в предизборната година. Наказателните мита срещу Китай струват на американските компании и потребители около 57 млрд. долара годишно, например поради по-високи цени и материални разходи, изчисли асоциацията American Action Forum. Търговските бариери засягат особено регионите, в които Тръмп разчита на гласове: В седем от основните колебаещи се щати, т.е. Флорида, Айова, Мичиган, Минесота, Охайо, Пенсилвания и Уисконсин, наказателните мита струват на гражданите почти осем милиарда щатски долара, критикува асоциацията Tariffs hurt the Heartland. Всъщност наказателните мита трябва да останат в сила само за кратко време като лост за отстъпки, обеща Тръмп. Но сега те се превърнаха в неразделна част от търговската политика на САЩ.fallback
Обещано и неспазено: мрачният търговски баланс на Доналд Тръмп
С търговските си атаки президентът нанесе големи щети на американската икономика
18:10 | 06.08.20 г.напиши коментар
fallback