Пандемията разкъса печалбите на компаниите, поради което сега може би е идеалното време за повишаване заплащането на служителите, пише Андрю Еджклиф-Джонсън за Financial Times.
Тази логика може да изглежда изкривена. Авиокомпании и вериги за сандвичи по сходен начин предупреждават за по-нататъшни съкращения, заплатите на безброй работници бяха намалени от работодателите, стремящи се да спестят пари, а правителствата трябва да плащат на предприятията, за да запазят персонала.
Но за компаниите, които се стабилизираха достатъчно, за да планират бъдещето след Covid-19, кризата създаде както императив, така и възможност за преразглеждане на цената на труда в техните бизнес модели.
Това са предимно големи мултинационални компании, чиито лидери прекараха последните няколко години, изграждайки нов консенсус, че капиталистите имат отговорности към повече заинтересовани страни, отколкото само към акционерите.
Това най-вече са хората, които се ангажираха да „изграждат по-добре“. Техните корпоративни акаунти в Instagram вероятно излъчват обещания да направят повече за справяне със системните расови неравенства след смъртта на Джордж Флойд.
Но каква по-добра система трябва да се опитат да изградят? С по-трудното постигане на растеж - независимо дали на развиващите се пазари или на премиум продукти - отговорът трябва да включва по-широка и по-стабилна средна класа.
Когато Хенри Форд е удвоил заплатите през 1914 г., той може би е бил мотивиран повече от намаляване на скъпото текучество при персонала, отколкото от това работниците да могат да си позволят автомобилите от модела T на компанията му. И все пак отдавна е ясно, че плащането на достатъчна заплата може да помогне на бизнеса да се конкурира и да просперира в икономиките, движени от потребителското търсене.
Стратегията на Форд се завръща отново на мода, тъй като все повече компании стигат до заключението, че по-високите заплати се отплащат чрез по-ниско текучество на персонала, подобрена ангажираност и повече потребители с пари, които да харчат. Главният изпълнителен директор на Aetna Марк Бертолини повиши заплатите на най-ниско платения си персонал, когато разбра, че работниците не могат да си позволят застрахователните полици, които продават на клиентите. Шефът на PayPal Дан Шулмън ревизира заплатите и бонусите, след като научи, че две трети от служителите му от началното ниво не могат да свържат двата края.
Работодатели като Amazon и Walmart също увеличиха началните заплати без обратна реакция от инвеститорите. „Единственото устойчиво сравнително предимство, което една компания има, е дълбочината на таланта, който може да привлече и запази“, казва Шулмън.
Това е вярно отдавна. Онова, което се промени, е, че коронавирусът засили фокуса върху това колко малко плащат някои компании. Вредните за търговските марки протести, политическият натиск и нарастващото внимание на инвеститорите към „социалните“ фактори променят съотношението риск/възнаграждение относно ниското заплащане.
преди 4 години Статия "копи -пейст" ,за пълнеж отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Гениална статия... просто феноменално гениална... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Това сигурно някой заплатаджия го е написал. Хенри Форд е вдигнал заплатите за да привлече и задържи най-квалифицираните работници, но най-вече защото с въведения от него нов технологичен процес и рязко увеличаване на производителността е можел да си го позволи. Но ситуацията в другите компании съвсем не е била такава, затова още помним Форд като изключение. А кризата всъщност е време за намаляване на разходите, включително и за труд. отговор Сигнализирай за неуместен коментар