През 2006 г. написахме материал на тези страници, озаглавен „За хората и планетата“, в който аргументирахме дългосрочния, устойчив и основан на различните заинтересовани страни подход към бизнеса. Казахме, че американските корпоративни лидери трябва да поставят екологичните, социалните и управленските фактори (ESG) в центъра на процеса по вземане на решения, пишат за Wall Street Journal Ал Гор (бивш вицепрезидент на САЩ) и Дейвид Блъд, съответно председател и старши партньор в Generation Investment Management.
Четиринадесет години по-късно идеята се е превърнала в доказан модел за бизнеса. Кръглата бизнес маса в САЩ и Британската академия подкрепиха подхода, основан на различните заинтересовани страни през последните девет месеца. Защо? Защото устойчивият капитализъм е по-подходящ от обичайния бизнес за предизвикателствата, пред които сме изправени.
Обемни изследвания показаха убедително, че бизнесите, които правилно интегрират ESG факторите в своите планове, обикновено са по-успешни и печеливши. Тъй като стойността на тази парадигма става широко призната, инвеститорите, които не я имат предвид, могат да бъдат изложени на риск от нарушаване на доверителното задължение към своите клиенти.
С отварянето на американската икономика след пандемията е от съществено значение регулаторите да не се върнат към мисленето по подразбиране отпреди коронавируса. Covid-19 с цялата си разгръщаща се трагедия представлява задължение за преосмисляне на отношенията между бизнеса, пазарите, правителството и обществото, което възниква веднъж на век. Това, което е отчайващо необходимо и което трябва да осигурим, е устойчива форма на капитализъм.
Инвеститорите имат критична роля. Всички инвестиции, направени днес, трябва да имат предвид дългосрочните последици за климата и обществото. Всъщност преминаването към бизнес модел, включващ нулеви въглеродни емисии, вече е в ход. Започват да се трансформират цели сектори: енергетика, селско стопанство и хранителни продукти, риболов и защита на океаните, горско стопанство, архитектура и строителство, мобилност и транспорт, и други въглеродно интензивни сектори, като химикали и тежка промишленост. Вярваме, че този преход ще бъде най-съществената промяна в икономическата история. Възможностите са налице сега. Трябва да инвестираме в тях със същото чувство за неотложност, което хората изискаха за смекчаване на заразата.
Пандемията вече разкри от какво наистина са направени компаниите. Здравните фирми изиграха жизненоважна и видима роля в проследяването на вируса, тестването и доставката на лични предпазни средства. Компаниите в други сектори също се включиха, като помогнаха на ресторантите да се ориентират към дигиталните канали за поръчка и насочиха малкия бизнес към финансовата подкрепа, от която се нуждае, за да премине през кризата.
Някои компании реагираха, като възприеха отговорна, дългосрочна перспектива спрямо това предизвикателство - поемайки разходи, където е необходимо, за да защитят своите служители. Основните търговци на храни споделят данни, логистична инфраструктура и дори персонал в огромно усилие за поддържане на продоволствената сигурност. Това безпрецедентно сътрудничество е възможно благодарение на регулаторите, които се отказват от стандартните правила за конкуренцията.