През миналата седмица хиляди хора се струпаха на плажа Борнемът - популярно място в южната част на Обединеното кралство. Те се печаха на слънце близо един до друг, правеха си пикник, плуваха, пиеха, играеха и оставиха много тонове боклук след себе си. Местните власти, паникьосани от потенциалното разпространение на Covid-19, заявиха, че са „абсолютно ужасени от безотговорните действия на толкова много хора” и незабавно издадоха 558 глоби за неправилно паркиране, пише за Financial Times Мерин Самърсет Уеб, главен редактор на MoneyWeek.
Има обаче друг начин да се погледне на това, както и на претъпканите плажове в САЩ. И двете може би по-малко вещаят бъдещо бедствие, отколкото са знак за натрупалото се търсене, което при нормален живот би направило V-образното икономическо възстановяване вероятно в развития свят.
В повечето случаи понятието „натрупано търсене“ няма смисъл. Или хората имат желание и пари, за да купят нещо, или нямат. Ако имат и двете, има търсене. Ако имат желание, но не и парите, това не е натрупано търсене, а пожелателно мислене.
Днес нещата са доста различни. Месеци наред голяма част от населението на света бе под карантина, което направи нормалната икономическа дейност логистично невъзможна. Хората не избягваха покупките, защото не ги искат. Нито пък, в повечето случаи, защото не могат да си ги позволят.
Повечето рецесии са причинени от нещо, което по един или друг начин намалява реалните разполагаеми доходи, било то чрез повишаване на лихвите, инфлацията или данъците, или поради неблагоприятен цикличен дисбаланс, който води до финансова криза. Тази рецесия не беше такава. В по-голямата част от Запада заместването на доходите по време на блокажите бе щедро: близо 70 на сто от американците са получили повече доходи от държавата по време на кризата, отколкото когато работеха (средният процент на заместване е 134 на сто, според проучване на Чикагския университет). Това породи истинско натрупано търсене, като последните данни показват, че то сега се освобождава.
Продажбите на автомобили в САЩ бяха 70 на сто от нивата им преди Covid-19 към средата на май, след като се сринаха през март. Френските потребителски разходи през май бяха само със 7 на сто под обичайните. В Обединеното кралство дългоочакваното разхлабване на карантината през миналата седмица доведе до бум на резервациите в ресторанти и хотели. В Германия повечето данни от юни показват, че „икономическата и социалната активност започна значително да се повишава“, според ING. „Оптимизмът се завърна.“ Времето, прекарано в градския транспорт, се увеличава. Замърсяването на въздуха в Европа се върна близо до нивата преди Covid-19, тъй като шофьорите поеха на път: пътуванията с моторни превозни средства във Великобритания се повишиха до 77 на сто от нивата преди Covid-19 през миналата седмица. Данните на Apple за мобилността подкрепят усещането, че отново сме в движение.