Това трябваше да бъде сделка, която да влезе в историята. Листнат на водещия борсов индекс Dax концерн бива спасен от държавата с девет милиарда евро, както и почти 140 000 работни места, като при това все още се постига респектираща възвръщаемост за данъкоплатците. Но през последните дни и часове нарастват съмненията, че спасяването на Lufthansa в тази форма може да се превърне в реалност. Необходимото одобрение от страна на акционерите на годишното Общо събрание в четвъртък е все по-несигурно.
Мюнхенският предприемач Хайнц Херман Тийле държи съдбата на Lufthansa в ръцете си с дела си от 15,52 процента. Според информация на Handelsblatt за този понеделник е планирана среща между Тийле и федералния финансов министър Олаф Шолц (SPD). Изпълнителният директор на Lufthansa Карстен Шпор също ще бъде там. Целта: Рамковите условия за държавна помощ трябва да бъдат подобрени. Но никой не знае дали това ще бъде достатъчно, за да задоволи Тийле. Въпреки че беше поискал предоговаряне, той е бил обезпокоен и от планирания дял на федералното правителство в Lufthansa от 20 процента.
Няма много пространство за маневри, твърдят властите в Берлин. Lufthansa обаче може да се позове на по-добрите условия в спасителния пакет за австрийското дъщерно дружество AUA, което обеща да инвестира повече в екологично чисти самолети. Това може да бъде компромисна линия и за Германия, а федералното правителство може да използва подобен ангажимент, за да се противопостави на критиките към пакета за помощ.
В Германия федералното правителство поставя по-малко акцент върху факторите на околната среда и повече върху възвръщаемостта. „Федералното правителство увеличава печалбата си тук", казва източник, запознат с процесите. Така с цена от 2,56 евро за акция германското правителство ще придобие дела си в авиокомпанията с отстъпка от около една четвърт от текущото ценово ниво.
Освен това за „мълчаливото участие“ в размер на 5,7 милиарда евро през първите две години ще има лихва от 4 на сто, след което лихвата ще се увеличи до 9,5 процента от 2027 г. Пакетът ще коства на компанията 1 млрд. евро за разходи за погасяване само за първата година. Така че намаляването на лихвите би било голямо облекчение.
Директорът на Lufthansa Карстен Шпор вече информира през миналата седмица политическите лидер в Берлин за трудната ситуация. Той даде да се разбере, че ако акционерите отхвърлят спасителния пакет, съществува сериозен риск за изпадане в несъстоятелност, заявиха от компанията. Ако основният акционер Тийле декларира още преди събранието на акционерите, че ще гласува против предложеното държавно участие, Lufthansa ще трябва да подаде молба за защита от фалит.
Рискът е висок: Union Investment и DWS вече бяха декларирали, че възнамеряват да дадат зелена светлона за федералния пакет въпреки опасенията относно условията - поради липсата на алтернативи. Важният съветник за права на глас ISS също застъпва тази теза. Решаващият фактор обаче е колко акционери ще присъстват на събиранието.