В Унгария премиерът вече може да управлява с укази. Във Великобритания министрите разполагат с изключителна власт за задържане на хора и затваряне на границите. Премиерът на Израел закри съдилищата и започна вмешателско наблюдение на гражданите. Чили изпрати военните на обществените площади, някога окупирани от протестиращи. Боливия отложи изборите.
След като пандемията от коронавирус накара света да спре, а тревожните граждани изискват действия, лидерите по целия свят се позовават на извънредни правомощия и придобиват на практика диктаторска власт при оскъдна съпротива, пише Селам Гебрекидан за New York Times.
Правителствата и групите за права са съгласни, че тези извънредни времена изискват извънредни мерки. Държавите се нуждаят от нови правомощия, за да затворят границите си, да налагат карантини и да проследяват заразени хора. Много от тези действия са позволени от международните правила, твърдят специалисти по конституционно право.
Но критиците казват, че някои правителства използват здравната криза като прикритие, за да придобият нови правомощия, които нямат много общо с епидемията, като съществуват малко защитни механизми, които да гарантират, че с тях няма да бъде злоупотребено.
Извънредните закони бързо намират почва сред широк кръг политически системи - в авторитарни държави като Йордания, колебливи демокрации като Унгария и традиционни такива като Великобритания. А и има малко разпоредби, които да гарантират, че правомощията ще бъдат отменени, след като заплахата премине.
„Можем да станем свидетели на паралелна епидемия от авторитарни и репресивни мерки, които да последват непосредствено след здравна епидемия“, казва Фионуала Ни Аолайн, специален докладчик на ООН за борбата с тероризма и правата на човека.
Тъй като новите закони разширяват държавния надзор, позволяват на правителствата да задържат хората за неопределено време и нарушават свободата на събиране и изразяване на мнение, те могат да оформят гражданския живот, политиката и икономиката за десетилетия напред.
Пандемията вече предефинира нормите. Вмешателските системи за наблюдение в Южна Корея и Сингапур, които при нормални обстоятелства биха предизвикали порицание, бяха похвалени за забавянето на инфекциите. Правителствата, които първоначално критикуваха Китай заради това, че поставя милиони свои граждани под блокада, след това последваха неговия пример.