Интересно сравнение прави в ново свое проучване германската търговска банка DZ-Bank: „Дивиденти за около 1,6 трилиона долара са разпределени по целия свят. С тази сума биха могли да се купят всички компании от германския водещ индекс DAX и ще останат още 350 млрд. долара”. Това всъщност отразява не на последно място и ниските оценки на германските компании, които са включени в германския индекс. Според изчисленията на банката дивидентните плащания в световен мащаб са се увеличили през 2019 г. с четири процента, въпреки че корпоративните печалби не са се покачили. Германските компании, от друга страна, ще изплатят 47,2 милиарда евро, с четири процента по-малко, отколкото през предходната година. „Забавянето на глобалната търговия и специфичните за сектора проблеми забавиха индустрията и зависимите от износа германски компании", се казва в проучването.
Сумата се отнася до така наречения H-Dax. Той е съставен от Dax, т.е. борсовият индекс с първите 30 компании, M-Dax със средноголемите компании и TecDax с технологичните компании - той се състои от около 100 компании, въпреки че има малки промени, тъй като някои акции на TecDax са включени същевременно в другите два индекса и не влизат два пъти в H-Dax.Две компании са свили значително дивидентите си, което прави разлика от около три милиарда евро: Deutsche Telekom и Daimler. Telekom сви дивидента от 70 на 60 цента, Daimler - от 3,25 евро едва на 90 цента на акция.
Въпреки че Deutsche Telekom отчете висока печалба през 2019 г., тази година тя ще се нуждае от много пари, за да закупи спектър в Германия и САЩ. При Daimler, от друга страна, печалбата спада с около две трети през миналата година. Причините за това са няколко – високи инвестиции в нови технологии и щети заради Дизелгейт. След срива на курсовете заради коронавируса дивидентната доходност, т.е. дивидентите спрямо цената, се връща към историческите средни стойности. Банката ги изчислява средно на 3,6 процента за Dax и 4,1 процента за Euro Stoxx 50, който включва 50-те най-големи концерна в еврозоната. Тъй като доходността от облигациите спада в същото време, предимството на доходността от акциите в момента е с 4,5 процентни пункта. Банката описва тази разлика като „изключително висока и близка до рекордната стойност“. Въпреки това тя предупреждава, че в много случаи печалбите, а по този начин дивидентите могат да пострадат от коронавируса. Различията в самите браншове също са интересни. Финансовите и технологични компании са склонни да плащат все повече и повече, докато компании от енергийния и комуникационния сектор - все по-малко. DZ-Bank намира дивидентните акции за „привлекателни и съществени за дългосрочното натрупване на капитал". В същото време тя предупреждава за възможни неуспехи и съветва да се следи разпределянето на капитал и съответно да се коригира портфолиото. Високата дивидентна доходност може да бъде знак за финансовата мощ на дадена компания. Понякога обаче тя възниква и при спад в цената на акциите и по този начин изразява загуба на доверието сред инвеститорите. Това може да се отнася до отделните акции, до секторите или, както в случая с коронакризата, до целия пазар на акции. Германските автомобилни акции например имат висока дивидентна доходност, тъй като все още плащат високи дивиденти, но инвеститорите вече разпознават проблемите в индустрията - от по-слабата световна търговия до преминаването към електрическите коли и скандалите с отработените газове. При сравнението на акциите е важно също така, че обратното изкупуване на книжа е фактическа алтернатива на изплащането на дивидент. Компаниите изливат пари на пазара, което облагодетелства акционерите им под формата на по-високи цени. Големите и широко разпространени изкупувания понякога са виновни за факта, че цените се повишават. Тъй като това намалява броя на акциите, печалбата на акция също се увеличава, така че популярното съотношение цена/печалба на акция (P/E) не се увеличава ефективно.