Инвеститорите се заблуждават за това колко тежка ще бъде епидемията от коронавирус. Въпреки голямата разпродажба на фондовите пазари тази седмица, най-лошото тепърва предстои, пише за Financial Times Нуриел Рубини, професор по икономика в бизнес колежа Стърн.
До тази седмица пазарната реакция на вируса беше лека - след спада в края на януари американските и глобалните акции се издигнаха до нови върхове. Това самодоволство се основаваше на редица погрешни допускания.
Първото бе, че епидемията ще се ограничи най-вече до Китай и няма да се превърне в глобална пандемия. Второто, че тя ще достигне връх преди края на първото тримесечие, като по този начин ще намали икономическите щети за Китай и глобалната икономика. Третото, че моделът на растеж ще бъде V-образен, със силен отскок през второто тримесечие и след това. Четвъртото, че регулаторите - както монетарни, така и фискални - ще предприемат решителни ранни действия в подкрепа на икономиките и пазарите, ако нещата значително се влошат.
Става ясно, че това е глобална пандемия, а не епидемия в рамките на Китай. И все още не знаем колко други страни в Азия и останалия свят ще преживеят тежка епидемия от вируса - най-вероятно още много.
Мнението, че икономическото въздействие ще достигне връх преди края на първото тримесечие, сега изглежда много несигурно. Щетите за Китай са сериозни и световните вериги за доставки биват прекъсвани в момент, когато Китай съставлява около 20 на сто от световния брутен вътрешен продукт, а не 4-те на сто, които имаше по времето на острия респираторен синдром през 2003 г. Добавете към това икономически шок за големи икономики като Япония, Южна Корея и Италия. Когато болестта се разпространи към други развити и развиващи се пазари, щетата ще се увеличи.
Отделно от директните търговски връзки и веригите за доставки, глобалното бизнес довери ще намалее. Миналата година капиталовите разходи на компаниите бяха снижени, тъй като те изчакваха рисковете от търговска война между САЩ и Китай и твърдият Brexit да изчезнат. Тези опасности отчасти се разсеяха, но капиталовите разходи ще бъдат отложени допълнително заради нагласата да се види колко тежък и широко разпространен ще бъде вирусът.
Съвсем скоро заглавията ще засегнат и потребителското доверие. Дори в САЩ, където епидемия засега няма, събития се отменят и потребителите започват да предпочитат да остават вкъщи, тъй като се притесняват от заразяване. Трудно е да се опише какво би се случило, ако вирусът наистина удари САЩ, което вероятно ще стане, като се има предвид продължителната латентност на болестта.