fallback

Китайските потребители все още са силни

Хората продължават да харчат, въпреки митата, наложени от САЩ, а бизнесът отчита стабилни приходи

13:12 | 19.11.19 г.
Автор - снимка
Създател

Със забавянето на икономиката на Китай много пазарни и икономически експерти смятат, че САЩ имат повече възможности да договорят благоприятни за тях условия за прекратяване на търговската война. Те може би грешат в това.

Китайските потребители продължават да харчат, въпреки опасенията за митата, наложени на страната от администрацията на американския президент Доналд Тръмп. Китайските компании отчитат стабилни приходи. Alibaba и нейният най-добър онлайн конкурент на дребно JD.com реализираха рекордни продажби в Деня на самотните сърца. Luckin Coffee  бързо растящият съперник на Starbucks в Китай, наскоро също отчете силни приходи.

Други китайски фирми за електронна търговия също процъфтяват – например онлайн лидерът за пътувания Trip.com и Pinduoduo, който предлага отстъпки за хората, които купуват стоки онлайн като група.

Тревогите за търговската война изглежда не притесняват инвеститорите. Акциите на Alibaba са поскъпнали с 35%  от началото на 2019 г. - повече от два пъти над ръста от 16%, който отчитат акциите на Amazon за същия период. Цената на акциите на JD е нараснала с близо 60%, а на Pinduodudo - с 85%.

"Китайският потребител се справя. Данните са смайващи", коментира Аарон Кларк, мениджър в GW&K Investment Management, цитиран от CNN.

Фактът, че китайските потребители продължават да харчат, изглежда е израз на увереността в цялостното състояние на икономиката на азиатската страна. Ако в бъдеще има още мита и ескалация на търговската война, това със сигурност би оказало по-голям натиск върху производствения сектор в Китай. До момента тези трудности не са възпрепятствали развиващата се средна класа в страната да купува все повече потребителски стоки.

"Тези данни подсказват, че макар китайската икономика да остава под натиск, тя е способна да се справи със ситуацията и е възможно да не може да бъде принудена да прави никакви отстъпки, с които не е напълно съгласна", пояснява Кристина Хупър, главен световен пазарен стратег на Invesco, в доклад.

Ерик Зиф, който ръководи инвестициите в акции на нововъзникващите пазари в DuPont Capital, казва в интервю за CNN Business, че споделя това мнение. "Не бих считал, че Китай е в крехко състояние, но има забавяне от страна на индустрията", допълни той.

Въпреки това китайският потребител, особено в големите градове като Шанхай, Пекин и Шънджън, се справя добре, казва още Зиф. Той предполага, че много китайски потребителски компании ще продължат да постигат стабилен растеж.

Солидните данни от китайските търговци на дребно показват, че икономиката на Китай не „пада от скала, както всеки ден чета в медиите“, отбелязва Брандън Ахърн, главен инвестиционен директор в Krane Shares, в доклад.

Според него големите американски марки като Apple и Nike все още се справят добре в Китай, което доказва, че китайските потребители не са загубили апетита си към американските продукти, въпреки често разгорещената реторика между двете страни.

„Денят на самотните сърца през 2019 г. определено беше успешен“, допълва Ахърн .

Анализатори коментират, че докато китайските потребители продължават да харчат, китайският президент Си Дзинпин може да настоява възможно най-дълго време за най-добрата търговска сделка, която може да постигне със САЩ. Китай вече не е просто производствен център. Страната има силни потребители и икономиката започва да прилича все повече на американската.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:02 | 14.09.22 г.
fallback