В комедията „Офисът“ енергичен мениджър прекарва голяма част от времето си, като разсейва горките служители в местния клон на хартиена компания. По някакъв начин, въпреки всички лудории, които изглежда пречат да се направи каквото и да било, клонът постоянно успява да бъде най-печелившият на фирмата. Въпреки че това сигурно е изглеждало комично нереалистично за много фенове на шоуто, оказва се, че то има някаква връзка с реалността, пише Ноа Смит за Bloomberg.
Миналото лято Microsoft проведе експеримент в Япония. В страна, в която хората работят дълги часове, софтуерната компания от САЩ даде на своите служители пет последователни тридневни уикенда. Удивително е, че продажбите на служител скочиха с 40% спрямо предходната година. Компанията също спести пари от електричество и копиране на хартия.
Потвърждаването на тези резултати ще изисква по-систематичен експеримент. Множество други фактори биха могли да допринесат за увеличаването на продажбите през лятото. За да се определи наистина дали съкращаването на работните часове повишава производителността, компаниите трябва да изпробват програмата само в някои клонове, за да направят сравнение с другите.
Но има причини да се смята, че това не е било случайно. Подобен експеримент в новозеландска компания през 2018 г. даде сходни резултати. A изследване на икономиста от Станфордския университет Джон Пенкийвъл върху работниците в британските заводи за боеприпаси по време на Първата световна война е установило, че след определен момент по-продължителната работа намалява продукцията на час.
Не е трудно да се сетим за някои от причините, поради които това е така. Дългите часове причиняват умора - както физическа, така и психическа. Тази умора засяга не само последните часове от работния ден, но и целия следващ ден. Служител, който се влачи обратно на работа след само няколко часа почивка, няма да бъде много продуктивен на сутринта. Следващият дълъг ден изморява още повече работниците и този порочен цикъл се повтаря. В крайна сметка работникът започва да прави малки грешки, забавя се и не проявява инициатива за отстраняване на проблеми и използване на нови възможности.
Друга причина, поради която дългите часове водят до намаляване на производителността, е, че работникът може просто да изчерпи нещата за вършене. Някои задачи могат да бъдат изпълнени по всяко време, но някои трябва да изчакат заради графиците на други хора. Камионът за доставки на даден ресторант не може просто да реши да достави повече храна на ден при липса на поръчки. Продавачът трябва да изчака клиентите. Лабораторният изследовател трябва да изчака да се проведат експериментите и т.н. Вероятно работниците винаги могат да намерят нещо полезно за правене, но тази полезност намалява с всеки допълнителен час. В крайна сметка идва момент, в който те влизат в Twitter или разговарят с други незаети работници, чакайки края на работния ден.