Не ни наричат напразно мрачни учени. Близо 75% от икономистите, анкетирани през юли от Националната асоциация за бизнес икономика, виждат рецесия в САЩ до края на 2021 г. Ако обаче поискате данни в подкрепа на тази прогноза, няма да получите консенсусни такива. Има много теории за търговските войни. Американският растеж се забави. Но обичайните балони и дисбаланси, които предизвикват рецесия, все още не са видими, пише за Financial Times Мегън Грийн, старши сътрудник в Harvard Kennedy School.
След като потреблението отговаря за почти 70% от растежа, рецесията трябва да бъде пренесена чрез американския потребител. Основният въпрос е кога. Добрата новина засега е, че американците остават стабилни потребители. Потреблението нарасна с 4,7% годишно през второто тримесечие, най-бързото темпо от четири години. Продажбите на дребно също бяха силни, като основните продажби (без волатилните категории) се ускоряват между май и юли с най-бързия темп от повече от 15 години. Мярката на Bloomberg за потребителския комфорт на личните финанси, която включва ръста на заплащането и цените на акциите, е близо до 20-годишен връх.
Създаването на нови работни места като цяло се забави тази година, достигайки средно 145 000 на месец в сравнение с 215 000 през миналата година. Това е най-слабото темпо от 2010 г. Като се има предвид, че равнището на безработица е само 3,7%, това едва ли е сигнал за тревога. Ръстът на заплатите остана силен на ниво от 3,2% на годишна база през август, икономическата активност всъщност се повиши, а два показателя за ранно предупреждение относно пазара на труда - наемането на временни позиции и седмичните отработени часове - се засилиха.
Според показателя за рецесия на икономиста от Федералния резерв Клаудия Сам данните за заетостта на практика не светват червената лампичка за спад в следващите две години. Обезпокоително е обаче, че както казва президентът на клона на Фед в Ню Йорк Джон Уилямс, „потребителите сега носят цялата или голяма част от тежестта за продължаването на растежа.“
Други президенти на регионални клонове на Фед ми казват, че местните бизнес ръководители съобщават за несигурност относно търговията, забавяща инвестициите и разходите. Те виждат уязвимост от по-нататъшна ескалация на търговското напрежение, която предизвиква постоянни и временни съкращения. Промишлеността - силно изложена на търговските рискове – е свидетел на значително забавяне в темповете на наемане. Данните сочат, че вече сме в промишлена рецесия. По-високите разходи за суровини заради митата също могат да намалят печалбите дотолкова, че компаниите да свият персонала. Печалбите на компаниите от индекса S&P 500 спаднаха през първата половина на тази година. Повечето анализатори очакват по-нататъшно понижение.
Американците могат да намалят разходите и ако пазарите на акции претърпят трайна корекция. Спадащите печалби и заглавията и туитовете, които подриват доверието на главните изпълнителни директори, могат също да подплашат инвеститорите. При спад на фондовия пазар акционерите могат да се притеснят, че богатството им се изпарява и да ограничат разходите. Тъй като най-заможните 10% от домакинствата притежават около 85% от всички акции, собственост на американци, корекцията на пазара може да не доведе сама по себе си до свиване, но може да допринесе за по-рязко забавяне на икономиката.
Спадане на пазара, заглавия за търговски войни, шумни предупреждения за рецесия и непремерени президентски туитове могат да разклатят потребителското доверие. Въпреки че все още е високо в исторически план, проучванията показаха понижение в настроението на потребителите през август. Ново изследване установи, че 60% от американците очакват рецесия през следващата година.
Всички тези пътища към по-слабо потребление в този момент са само евентуални. Но както предупреди президентът на клона на Фед в Далас Роб Каплън, „Ако изчакате, докато потребителят покаже слабост, ще се окаже, че сте чакали твърде дълго.” Което оставя прогностиците с усещането, че рецесията е напът, но без конкретно предположение как тя ще настъпи. Трябва да наблюдаваме всички канали, които водят до потребителите, като междувременно следваме мъдрия съвет на икономиста Едгар Фидлър, който веднъж предложи: „Ако трябва да прогнозирате, правете го често.“