Много инвеститори и икономисти продължават да вярват, че превръщането на Китай в глобално икономическо величие е неизбежно. Съвременната история обаче ни казва, че трансформацията от развиваща се до развита икономика не е автоматична. Прекаленият държавен контрол, зависимостта от дълга, слабият ръст на производителността и лошото разпределение на ресурсите са все причини да се страхуваме, че Китай може да има трудности с тази трансформация, както толкова много държави преди него, пише Майкъл Шуман за Bloomberg.
Едно потенциално препятствие може би е както най-критичното, така и най-непризнатото: слабият човешки капитал в Китай. Китайската работна сила може да се окаже лошо подготвена за конкуренцията в световната икономика на 21 век поради липса на образование и умения.
Това може да звучи нелепо. Не е ли Китай страната, която произвежда ученици със смайващи математически резултати и бълва армия от инженери всяка година? Да, така е, но тези книжни плъхове представляват малка подгрупа от общата работна сила. Разглеждането на населението в по-широк план, особено в обширните селски области, разкрива, че Китай стои зле спрямо много от сродните си икономики по отношение на образованието.
Изумителните разкрития могат да бъдат намерени в скорошнo изследване на учени от Станфордския университет и Университета Шанси в Китай. Анализирайки данните от преброяването в Китай през 2015 г., авторите констатират, че само 30% от работната сила в страната (на възраст от 25 до 64 години) има средно образование. Изследователите твърдят, че това е добра мярка както за уменията на тези работници, така и за способността им да усвояват нови такива на работните си места.
Неблагоприятното сравнение е, че делът на работниците със средно образование в развитите икономики е 78%. Делът в най-напредналите страни, включително САЩ, Германия и Япония, е дори по-висок - над 90%.
Разбира се, Китай е по-бедна страна и е такава от доста време, така че разликата с развитите икономики не трябва да е изненада. Китай обаче стои зле и спрямо други бивши развиващи се икономики, които се превърнаха в развити през последния половин век, като Южна Корея и Сингапур. Преди да станат развити, тези икономики се радваха на много по-висок дял на работниците със средно образование - средно около 72% през 1980 г.
Китай не се съпоставя особено благоприятно и спрямо своите конкуренти със среден доход. Например, 46% от населението в трудоспособна възраст в Бразилия е посещавало училище за средно образование, 36% в Турция и 34% в Мексико. Китайският дял е подобен на този в много по-бедната Индонезия, където той е 31%.
Слабите данни за Китай имат значение. За да се превърне страната в по-иновативна икономика, на работната сила са ѝ необходими умения, чрез които да се справя в най-авангардните индустрии на бъдещето. Статистиката разкрива, че милиони китайски работници може да са негодни да подкрепят високотехнологичните сектори, които Пекин се стреми да развива.
преди 5 години Така е - тия сулювци до 6 клас се учат само да четат и пишат !!! Тоест за да получи китайският човек същото образование - като реални знания - като европейският човек за същото време, то той трябва да положи свръхчовешки усилия. Преди време е имало идеи да започнат да пишат по Български, но не са се реализирали за нещастие. нашата азбука е най-добрата - латиницата и липсват куп букви, сигурно е измислена от някой фъфлек. Ако минат на нормална азбука, ного бърже ще дръпнат - защото са умни и старателни.но и така да е - 10% например китайски хора - висшисти и високо квалифицирани специалисти - ми това са 120 000 000, бе? Коя друга икономика ще може да се бори с тях? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Образованието и уменията нямат никакво значение за 90% от работните места. Какво образование и умения ти трябват за да си продавачка, пощальон, касиер в банка или чиновник в НАП/данъчен? Малко опит от по-възрастните малко и практика са повече от достатъчи. Образованието има значение за лекари и инженери и може би академици. Дори днешното икономическо образование е безсмислено, както и юридическото образование също така. Психологията е ултра-безсмислена и е само загуба на време най-желаната специалност в су... Китай няма нужда от повече образование и умения, за да стане кочин@ като западна Европа и САЩ къдедо 90% от дипломите не струват даже хартията, на която са напечатани... Това е само губене на време за младите и излишно бреме за тяхното развитие... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Само ако се бяха сетили да сменят архаичната си и непрактична писменост... Щяха да имат много повече желаещи да се образоват и нямаше 80% от грамотното население да носи очила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар