Много инвеститори и икономисти продължават да вярват, че превръщането на Китай в глобално икономическо величие е неизбежно. Съвременната история обаче ни казва, че трансформацията от развиваща се до развита икономика не е автоматична. Прекаленият държавен контрол, зависимостта от дълга, слабият ръст на производителността и лошото разпределение на ресурсите са все причини да се страхуваме, че Китай може да има трудности с тази трансформация, както толкова много държави преди него, пише Майкъл Шуман за Bloomberg.
Едно потенциално препятствие може би е както най-критичното, така и най-непризнатото: слабият човешки капитал в Китай. Китайската работна сила може да се окаже лошо подготвена за конкуренцията в световната икономика на 21 век поради липса на образование и умения.
Това може да звучи нелепо. Не е ли Китай страната, която произвежда ученици със смайващи математически резултати и бълва армия от инженери всяка година? Да, така е, но тези книжни плъхове представляват малка подгрупа от общата работна сила. Разглеждането на населението в по-широк план, особено в обширните селски области, разкрива, че Китай стои зле спрямо много от сродните си икономики по отношение на образованието.
Изумителните разкрития могат да бъдат намерени в скорошнo изследване на учени от Станфордския университет и Университета Шанси в Китай. Анализирайки данните от преброяването в Китай през 2015 г., авторите констатират, че само 30% от работната сила в страната (на възраст от 25 до 64 години) има средно образование. Изследователите твърдят, че това е добра мярка както за уменията на тези работници, така и за способността им да усвояват нови такива на работните си места.
Неблагоприятното сравнение е, че делът на работниците със средно образование в развитите икономики е 78%. Делът в най-напредналите страни, включително САЩ, Германия и Япония, е дори по-висок - над 90%.
Разбира се, Китай е по-бедна страна и е такава от доста време, така че разликата с развитите икономики не трябва да е изненада. Китай обаче стои зле и спрямо други бивши развиващи се икономики, които се превърнаха в развити през последния половин век, като Южна Корея и Сингапур. Преди да станат развити, тези икономики се радваха на много по-висок дял на работниците със средно образование - средно около 72% през 1980 г.
Китай не се съпоставя особено благоприятно и спрямо своите конкуренти със среден доход. Например, 46% от населението в трудоспособна възраст в Бразилия е посещавало училище за средно образование, 36% в Турция и 34% в Мексико. Китайският дял е подобен на този в много по-бедната Индонезия, където той е 31%.
Слабите данни за Китай имат значение. За да се превърне страната в по-иновативна икономика, на работната сила са ѝ необходими умения, чрез които да се справя в най-авангардните индустрии на бъдещето. Статистиката разкрива, че милиони китайски работници може да са негодни да подкрепят високотехнологичните сектори, които Пекин се стреми да развива.
преди 5 години да тя наща понеже цялата Мара втасала и тоя басстун за китайците глупости преписал се ено с негово УНСС е прокопсал, дори Нов Булгаристаннски на Сороспията или и у Харварда да е завършил един и същ е ефекта .... Лошо подготвени били чайниците, ее наще са супер подготвени ама само за на маса и за някоя Тераса или Асансер до тех .... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ++1Какво е американски университет?Място, де руски професор преподава на китайци и виетнамци.Каква е мечтата на всеки образован кореец?Да купи китайско ноу-хау, да го доработи и да го продаде в САЩ за съвсем други кинти, та журналята да говорят за супер-пупер технологиите на Сияйтният Град на Хълма.Китай има една от най-добрите инженерни школи.Но журналист не разбира от истинско инженерство, това са друга бира хора, лично познавам няколко добри инженера. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Китайската работна сила може да се окаже лошо подготвена за конкуренцията в световната икономика на XXI век поради липса на образование и умения--------------------------------------------------------------------Оффф Боже Нейков престани да преписваш небивалици бе маллоумие ... :)) Ти кат те гледам си по-образован от тия горе на снимката барабар с ваща пасминна дет сеете дезинформация. че и не мое преписвате некой път правилно та чак за чайниците се притеснили .... :)) Глейте си собствената паница не само руската и жълтата, защото сте тотал жал ама без съжаление и ирония го каам .... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Познат замина в Китай и го взеха като управител на заведение, само защото бе бял. Нямаше си на идея от работата, взима около 2000лв, което явно там стига, за да живееш прилично. А тия дето "харчили" 200к$ и работели за по 25к$ - има 2 причини - работиш в макдоналдс или друга подобна верига, на минимална надница или си учил някаква *** от сорта на "икономика на стройтелството". Такива специалности в България с кашони да ги ринеш, познат от Германия ми вика, че даже не ги е чувал 80% от нашите, там. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години по-скоро няма смисъл 80 % от среднистите да стават вишисти, при положение, че в Германия тоя процент е 50. Процента в Бг трябва да отиде към 30, да останат 10 университета и да се наблегне на природните и техническите дисциплини. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Само че образованието в целия западен(западнал) свят е еднакво неадекватно като нашето с малки изключения. Днес американци похарчили 200 хил $ за диплома работят масово за 25 хил $ на година. Струвала ли си е инвестицията?? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Съдиш само по състоянието на висшето образование в БГ. А то не е меродавано. На всякъде по света наличието му води до далеч по-добра реализация. Дори и в БГ е така, но само за чуждите фирми. Занаятчийството, което хвалиш, е отживелица и намира почва при нас само заради неадекватността на нашето образование. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Няма смисъл от днешното висше образование, виж базовото четмо, писмо и аритметика са друго нещо. Днешното висше образование не дава никакви знания, умения или квалификация в по-голямата си част е загуба на време, нерви и пари. Много по-добре е младите да учат директно от хората с опит в дадената област вместо да минават през унивеситета. Като изключим точните научи и медицината останалото няма никаква стойност... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Така е - на дивият селянин, дето само гази блатото да боцка в него оризец - за чий му е висше образование, а и дори средно? А и - вярвай - основното образование на китайският човек - е много по-високо като реални знания - от "средното" на някой нашенски селски ***. Китайският човек до 6 клас се е научил да пише на тяхната безумно сложна азбука, а хъхрещото до 6 клас не е научило дори НАШАТА елементарна азбука. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Докато Китай влезе в капана на средния доход, ние отдавна ще сме изяли сиренето в него. отговор Сигнализирай за неуместен коментар