Китайското ръководство е напълно наясно с този недостатък и инвестира, за да го поправи. Резултатите са обещаващи. По-младите китайци - тези на възраст между 25 и 34 години - имат много по-висока степен на образование в средното училище, която е на ниво от 47%. Сред 15-17-годишните, процентът нарасна още повече - до 80%. Ясно е, че китайската работна сила на утрешния ден ще бъде по-добре образована от днешната.
И все пак, пред Китай има дълъг път, за да достигне нивата на напредналите икономики. Освен това авторите на изследването отбелязват, че са необходими подобрения в здравеопазването, храненето и други аспекти на детското развитие, особено в селските райони, за да се гарантира, че младежите на страната ще могат да се учат, след като стигнат до гимназията.
Още известно време обаче многото нискоквалифицирани по-възрастни работници ще тежат на китайската икономика. Само 22% от китайските служители на възраст от 45 до 54 години са учили в гимназия. Политиците, опасяващи се, че работниците, които не са подготвени за авангардните отрасли, могат да се сблъскат с безработица, похарчиха неизброими милиарди в подкрепа на болни държавни предприятия, за да ги държат на работа. Това подкопа ръста на производителността и лиши от финансиране по-жизнения частен сектор.
Данните за Китай сочат, че страната е в по-голям риск от попадане в т.нар. „капан на средния доход“, отколкото мнозина икономисти смятат. Страните, които влязоха в този капан, не успяха да развият работна сила, способна да се конкурира с таланта на най-развитите икономики в света, като същевременно загубиха своето конкурентно предимство за сметка на страните с по-ниски заплати.
Вече можем да видим някои признаци, че това се случва с Китай. Трудоемкото производство, което навремето вдигна китайските доходи, започна да напуска страната в посока по-евтини локации като Виетнам. В същото време китайските компании остават силно зависими от технологиите, внасяни от САЩ и други развити страни.
В бъдеще недостатъчно образованата работна сила би могла да бъде още една пречка за плановете на Пекин да съперничи на САЩ в областта на технологиите, въпреки държавните субсидии и защитата на предпочитаните индустрии. И това може сериозно да спре цялостното развитие на Китай. Както заключават авторите на споменатото изследване, „Китай трябва значително да повиши нивото на човешки капитал, ако желае да стане страна с високи доходи.“ В крайна сметка Китай може да бъде толкова конкурентен, колкото е народът му.
преди 5 години Така е - тия сулювци до 6 клас се учат само да четат и пишат !!! Тоест за да получи китайският човек същото образование - като реални знания - като европейският човек за същото време, то той трябва да положи свръхчовешки усилия. Преди време е имало идеи да започнат да пишат по Български, но не са се реализирали за нещастие. нашата азбука е най-добрата - латиницата и липсват куп букви, сигурно е измислена от някой фъфлек. Ако минат на нормална азбука, ного бърже ще дръпнат - защото са умни и старателни.но и така да е - 10% например китайски хора - висшисти и високо квалифицирани специалисти - ми това са 120 000 000, бе? Коя друга икономика ще може да се бори с тях? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Образованието и уменията нямат никакво значение за 90% от работните места. Какво образование и умения ти трябват за да си продавачка, пощальон, касиер в банка или чиновник в НАП/данъчен? Малко опит от по-възрастните малко и практика са повече от достатъчи. Образованието има значение за лекари и инженери и може би академици. Дори днешното икономическо образование е безсмислено, както и юридическото образование също така. Психологията е ултра-безсмислена и е само загуба на време най-желаната специалност в су... Китай няма нужда от повече образование и умения, за да стане кочин@ като западна Европа и САЩ къдедо 90% от дипломите не струват даже хартията, на която са напечатани... Това е само губене на време за младите и излишно бреме за тяхното развитие... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Само ако се бяха сетили да сменят архаичната си и непрактична писменост... Щяха да имат много повече желаещи да се образоват и нямаше 80% от грамотното население да носи очила. отговор Сигнализирай за неуместен коментар