Литиево-йонните батерии държат ключа към бъдещето, захранвано от чиста енергия, пише Рашат Акти в анализ за Quartz.
Чрез използването на електрически коли, кораби и самолети, тази опция може да помогне за намаляване на замърсителите и парниковите газове. Но целият този напредък ще си има цена.
Производството на батерии изисква големи количесрва метали, някои от които, като мед и алуминий, са в изобилие и са лесни за добиване. По-редките метали като кобалт и литий обаче, често идват от места, където има войни и се използва детски труд.
Около 70% от кобалта в света се добива в Демократична република Конго (ДРК), а в доклад на Amnesty International от 2016 г. се твърди, че поне 20% от доставките на кобалт от страната са свързани с експлоатацията на деца. Голяма част от тези количества се озовават в Китай, където стават част от батерии за смартфони, дронове и все повече електрически превозни средства.
Въпреки че Китай има официални насоки за изпълнение на международните стандарти за отговорно снабдяване с метали, според Анди Лейланд от Benchmark Mineral Intelligence все още е “много трудно” да се провери дали партида кобалт може да съдържа метали от неетични мини.
Но нещата на този фронт могат да се променят скоро, тъй като Европа се позиционира като желаещ да бъде основен център за производство на батерии.
Усилията на Европа в посока електромобилите принуждава играчите от автомобилния сектор да "заключват" локалните доставки на батерии. Ангажиментите идват под формата на милиарди евро инвестиции. Това привлича големите компании за батерии в региона - всички от които трябва да си осигурят собствени вериги на доставките.
А европейските автомобилни компании са ангажирани с изчистването на тези доставки, твърди Лейланд. Това не е просто защото Европа има по-силни регулации, а защото европейските клиенти очакват по-високи стандарти.
Някои от тези европейски заводи за батерии, включително и най-голямата, планирана от CATL, вероятно ще бъдат изградени от същите китайски компании за батерии, които имат проблем с проверките на металите в собствената си страна. Лейланд очаква, че озоват ли се в Европа, тези компании ще последват по-добрите практики, изисквани на континента.
Доклад, свързан с геополитиката по електромобилите, съставен от мозъчния тръст E3G, препоръчва ЕС да работи със страни като ДРК за приемането на закони, регулиращи добиването на метали, и да започне да се бори с бедността и корупцията, които водят до принудителен детски труд. Ако европейските производители на автомобили купуват само етично добити метали, това ще осигури икономически стимул за тласкане на страните в правилната посока.
Европа вероятно също ще ускори усилията си за рециклиране на литиево-йонните батерии. Стриктните регулации на континента за събирането и рециклирането на другите видове батерии може да послужи като пример, дори ако технологията, необходима за въстановяването на металите в литиево-йонните батерии, е различна, каквато вероятно ще е.
По-голямото рециклиране ще значи, че използваните батерии в крайна сметка няма да замърсяват околната среда. По-голямата печалба ще бъде намаляването на необходимостта от добив на необработени метали. Очаква се търсенето на метали, нужни за батериите, да нарасне между 500 и 1000% през следващото десетилетие.