fallback

Състоянието на азиатските превозвачи - риск за световните авиостроители

Разходите за гориво и започващите да се "задъхват" азиатски авиокомпании може да ударят спирачка на шеметния борсов растеж на международните авиационни компании

11:36 | 05.10.05 г.
Автор - снимка
Създател

Разходите за гориво и започващите да се "задъхват" азиатски авиокомпании може да ударят спирачка на шеметния борсов растеж за международните авиационни компании, досега поддържан от възстановения трафик, смятат борсови анализатори. „Като цяло авиационните компании предлагат добри перспективи, благодарение на по-буйното от очакваното възстановяване на трафика“, отбелязва Жан-Мишел Салвадор, анализатор на сектора, цитиран от АФП. Конюнктурата е благоприятна и позволи на европейската авиационна компания Ербъс да достави 271 търговски самолета през първите девет месеца на годината спрямо 224 година по-рано, докато щатският самолетостроител Боинг е доставил 217 за периода. Международният въздушен трафик на пътници се е увеличил с 8,8% за първите седем месеца според данни на Международната асоциация на въздушния транспорт. Очаква се между 2005 и 2008 г. ръстът на трафика да е много над средното ниво за дългосрочен период от 4-5% според UBS. Оттук идва и показателната еволюция на акциите на авиационните компании от началото на годината: тези на EADS, компанията-майка на Ербъс, са добавили 39% към стойността си периода, акциите на Боинг - 28%, тези на канадския производител Bombardier - 22%, а книжата на френската компания Dassault Aviation – 26 на сто. За сметка на това разходите за гориво почти не се отразяват върху авиационните компании, но започват да влияят на авиопревозвачите. В средата на септември Международната асоциация на въздушния транспорт завиши на 7,4 млрд. долара прогнозата си за обща загуба за 2005 година на всичките си членове, спрямо предишни прогнози за 6 млрд. долара загуба. Макар и тази загуба да идва основно от американските превозвачи, азиатските авиокомпании, истински двигател на световната цивилна авиационна индустрия, започват също да показват признаци на отслабване на резултатите. През последния отчетен период за полугодието 10 от 11-те главни азиатски авиокомпании обявиха спад на печалбата спрямо 2004 г., подчертава с изследване JP Morgan. Според анализаторите на JP Morgan бъдещето също не е обещаващо. Те смятат, че девет от тези компании ще обявят среден спад от 32% в резултатите си за една година напред. Азиатският пазар е от първостепенна важност за авиационната индустрия. Традиционно една трета от поръчките на големи конструктори като Боинг или Ербъс идват от там. От началото на годината половината от поръчките и намеренията за покупки са дошли от азиатски компании. "Трайните затруднения в Азия може да намалят обема на поръчките от региона", предвижда анализатор на JP Morgan. За момента обаче не става дума за промяна на борсовите тенденции.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:03 | 13.09.22 г.
fallback