През този месец Съединените щати вдигнаха митата върху вноса от Китай на стойност 200 млрд. долара, а американският президент Доналд Тръмп заплаши, че скоро може да има още промени. Те вече се случват на световно ниво, като например износът на Южна Корея, който е спаднал за последните седем месеца. Освен това, според Холандското бюро за анализ на икономическата политика (CPB), обемът на световната търговия е намалял с 1,1% през първото тримесечие на годината.
Анализаторите на компанията за кредитно застраховане Coface очакват световната търговия да спадне с 0,7% (средно годишно) тази година въпреки очакваното възстановяване от второто до четвъртото тримесечие на 2019 г. (+0,2 до 0,3% за тримесечието; вж. зелените ленти на графиката, б. ред).
Съществуват множество причини за тези разочароващи за търговията данни. Пример за това е търговският протекционизъм, който непрекъснато нараства в редица страни от 2009 г. насам. Според Global Trade Alert през 2017 г. 73% от износа на страните от Г-20 са били изправени пред ограничителни търговски политики. По-слабият растеж на световния БВП също е един от тези фактори.
Coface очаква световният БВП да нарасне с 2,9% през тази година, което е с 0,3 пункта по-малко в сравнение с 2018 г. Това ще бъде най-ниското ниво, наблюдавано от 2016 г. насам. Това се отразява негативно на някои сектори, като автомобилостроене, строителство, химикали, които са изложени на по-голям риск в този ранен етап на фазата на забавяне.
Ситуацията след всички тези събития: В Китай се очаква мерките на САЩ да струват около 0,8% от БВП, но частично се компенсират от по-експанзивни фискални и парични политики. По-високите американски мита имат пряко въздействие върху Китай, но и косвено за нейните доставчици. С други думи, германските износители ще бъдат засегнати от американските тарифи за Китай, тъй като Германия е нейният водещ доставчик на авточасти. Според проучване на Coface увеличаването на американските мита с 1% за дадена страна води до 0,6% намаление на износа на добавена стойност на страна партньор на държавата, към която са насочени митата.
Това непряко въздействие е особено голямо за сегменти като транспорта (включително автомобилния сектор), машините и оборудването и електрониката. В Съединените щати общата годишна загуба в резултат на решенията от 2018 г. е незначителна (0,04% от БВП). Новите мита малко вероятно ще променят ситуацията им, тъй като стоките, засегнати от увеличението на цените на вноса от Китай, представляват едва 1% от БВП.
Прогнозата на Coface не предполага значителни допълнителни протекционистични мерки, но има висок риск за мита от около 300 млрд. долара внос от Китай. „Другата търговска война“, или с други думи възможните по-високи американски тарифи за автомобилния внос от ЕС, остава като нерешен въпрос. Очаква се САЩ да обявят решението си този месец, но крайният срок може да бъде отложен.