fallback

Автосалонът във Франкфурт в сянката на скъпия петрол и слабите продажби

Очакванията за тази година са за стабилен пазар в Западна Европа, като лошите изненади идват по-скоро от източната част на континента

12:01 | 12.09.05 г.
Автор - снимка
Създател

Миналогодишното издание на Автосалона привлече 1 млн. посетители; снимка: AP

Автомобилните производители ще се съберат през следващата седмица на Автомобилния салон във Франкфурт, но ентусиазмът от предстоящия форум е помрачен от спада в продажбите в Европа и понижената покупателна способност на потребителите заради поскъпването на петрола и производните му горива.

Продажбите на нови коли на Стария континент са се понижили с 1,1 на сто за първото шестмесечие спрямо същия период на миналата година, показват данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители. Според нея годината най-вероятно ще завърши с лек спад до 14,4 млн. продадени коли.

„Годината няма да е твърде благоприятна за сектора в Европа, която е един от най-фрагментираните пазари в света наред с Китай, тъй като тук присъстват най-много производители – местните компании, американски и азиатски автомобилостроители“, казва Никола Бодоан, анализатор към парижката централа на Standard and Poor's.

Очакванията са за стабилен пазар в Западна Европа, като лошите изненади идват по-скоро от източната част на континента, където продажбите, за които се смяташе, че силно ще нараснат, не отговарят на високите очаквания и дори се понижават.

„Като се имат предвид негативните прогнози за икономическия растеж и лекият спад в покупателната способност на европейците, може да се каже, че автомобилният сектор е в сравнително добра форма. Но това положение е изкуствено създадено от множеството отстъпки и промоционални кампании, предлагани от производителите, за да поддържат нивото на продажбите си“, коментира анализатор от Global Insight.

Спред него пускането на нови модели през следващите шест месеца би трябвало да възстанови растежа на продажбите и вероятно намаленията ще бъдат прекратени. В момента компаниите в сектора се опитват да привличат купувачи с невиждани досега отстъпки – както в базовата цена на даден модел, така и предлагайки нови и по-добре оборудвани негови версии на същата цена.

Тази ценова война, която все повече се ожесточава, съчетана с поскъпването на суровините (основно стоманата) и валутните колебания, допълнително объркват сметките на автомобилостроителите и финансовите им резултати за изминалото полугодие значително се разминаваха с очакванията им.

Повишението на петрола също представлява голям риск за компаниите в сектора, особено ако поскъпването продължи. Запазването на тенденцията на ръст би оказало сериозно влияние върху потреблението на домакинствата и вкусът на потребителите би се преориентирал към по-икономичните модели за сметка на големите семейни коли и джиповете.

Така на фона на мрачната картина, рисувана от анализаторите, автомобилните производители са лишени от обичайния си оптимизъм в навечерието на поредното голямо автошоу на Стария континент. Салонът във Франкфурт отваря врати на 15 септември и ще продължи десет дни. Предишното му издание посрещна близо един милион посетители.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:40 | 11.09.22 г.
fallback