Драмата с Brexit вече се насочва към кулминацията. Премиерът Тереза Мей иска британският парламент да гласува споразумението за оттегляне, договорено между Лондон и Брюксел, на 15 януари. Дали главата на правителството ще намери мнозинство не е ясно. Ако не, страната е заплашена да напусне ЕС на 29 март без договор. Но дори ако депутатите одобрят споразумението, драмата на Brexit няма да е отминала. Напротив, може да ви е трудно да си представите след тежките преговори през последните две години, че всъщност най-трудните преговори между Великобритания и ЕС тепърва предстоят. Ето един общ преглед на по-важното, което трябва да знаете по темата.
Какво се случва до 29 март?
Обединеното кралство и Европейският парламент трябва да одобрят споразумението за излизане. В Лондон много ентусиасти на Brexit в рамките на Консервативната партия на Мей отхвърлят договора. Те твърдят, че правителството е направило твърде много отстъпки. Ако Мей загуби гласуването поради тези бунтовници, парламентаристите биха могли да представят свои предложения за това как да продължат преговорите. Някои биха могли да поискат втори референдум, или някаква друга форма на Brexit. Но за нито една от тези идеи не се очертава мнозинство.
След като това бъде изяснено, Мей може отново да представи договора, който вече бе договорен между нея и Брюксел. Алтернативата е оттегляне без договор. На подобен твърд Brexit обаче биха се противопоставили повечето от парламентаристите във всички партии. Следователно ръководителят на правителството може да поиска от Брюксел да отложи напускането, ако загуби и второто гласуване. Отлагане до средата на май, до датата на изборите за Европейски парламент, не би следвало да бъде голям проблем.
Какво е Backstop?
Фактът, че Тереза Мей вероятно няма да успее да наложи споразумението за Brexit във вторник в Парламента, се дължи главно на клаузата за Backstop, нещо като механизъм за сигурност за ирландския остров. След Brexit Република Ирландия ще продължи да принадлежи към ЕС, а Северна Ирландия - не. Това ще създаде външна граница на ЕС. Но видим граничен и митнически контрол между Северна Ирландия и Република Ирландия може да провокира размирици в бившия район на гражданска война. Тази загриженост се споделя и от ЕС и Обединеното кралство.
Ето защо предпазният механизъм Backstop гарантира, че митнически контрол на границата никога няма да бъде необходим, както бе предвидено в мирния договор от 1998 г. По-конкретно в споразумението се посочва, че цяла Великобритания ще остане в митническия съюз с Европейския съюз, а Северна Ирландия ще остане и на единния европейски пазар, ако ЕС и Обединеното кралство не успеят да сключат търговско споразумение в преходния период след Brexit.
Защо това е проблем за гласуването на споразумението за Brexit?
Не е сигурно, че споразумение за свободна търговия ще бъде договорено в преходния период след Brexit (вж. по-долу). По-малко амбициозните споразумения в миналото отнемаха много по-дълго от договорените малко под две, максимум четири години.
Ето защо загрижеността на много британски депутати е, че Обединеното кралство ще остане в митническия съюз с Европейския съюз дълго време след Brexit. Британците няма да си върнат суверенитета в търговската политика, тъй като член на митническия съюз на ЕС не може да сключва търговски споразумения с други държави. Лидерите на Brexit от парията на Мей отхвърлят стриктно предпазния механизъм. Те искат да прекратят клаузата или да получат гаранция, че тя никога няма да бъде активирана или поне ще е ограничена във времето. Но ЕС не приема това.
Какви биха били последиците от Brexit без споразумение?
Споразумението за излизане регулира условията за развода. Според него, например, Великобритания ще трябва да плати около 45 млрд. евро за ЕС. Също според него ще започне преходна фаза веднага след Brexit, без почти никаква промяна за компаниите и гражданите поне до края на 2020 година. Ако договорът не влезе в сила, от друга страна, след датата на Brexit всичко ще се обърне с главата надолу. Търговията през Ламанша ще подлежи на правилата на Световната търговска организация (СТО), ще има мита. Износителите ще трябва да попълват митнически формуляри, които ще са предавани от водачите на камиони на пристанищата. Но нито пристанищата във Великобритания, нито на континенталната част са готови да служат като митническа граница между ЕС и Обединеното кралство. Резултатът би бил хаос и задръствания, а постоянните доставки за фабрики и супермаркети ще бъдат застрашени.
Трябва ли да е толкова лошо?
Ако е ясно, че се насочваме към Brexit без договор, Лондон и Брюксел биха могли да се опитат да предотвратят най-лошото със споразумения и прагматизъм. Британското правителство вече се съгласи да позволи на авиокомпаниите от ЕС да продължат да летят във Великобритания дори при нерегламентиран Brexit. Въпреки това митата и бюрокрацията на границата не могат да бъдат избегнати: СТО забранява на членовете си просто да освобождават държавите от мита, освен ако правителствата не сключат търговско споразумение.
А ако всичко върви добре?
Ако Парламентът в Лондон одобри споразумението за оттегляне, то депутатите ще трябва да го разгледат отново. Това второ гласуване е за превъплатяването на договора в британското право. На 29 март британците ще напуснат ЕС и започва преходната фаза. След европейските избори през май ще бъде сформирана нова Европейска комисия. След като това стане, най-трудната част от преговорите по Brexit може да започне: бъдещите отношения.
Споразумението за излизане от 584 страници не се занимава с това, с изключение на спорната клауза за защита. Това правило гарантира, че митнически проверки на границата между държавата членка Ирландия и Северна Ирландия никога няма да бъдат необходими.
Продължението на материала четете в сайта на Bloomberg TV Bulgaria!
*По аналогия с поредицата For dummies