Ръстът на онлайн търговията отбелязва значително забавяне, показва доклад на Colliers International, която предвижда още седем години преди да се промени баланса между продажбите онлайн и тези във физическите магазини в Европа.
„Наблюдава се значително забавяне на ръста на електронната търговия, като очакваме, че делът й от 27% в Обединеното Кралство, няма да бъде факт никъде другаде в Европа. Смятаме, че едва през 2025 г. онлайн продажбите в под-регионите ще достигнат нивото си на зрялост“, казва Етиен ван Унен от Colliers.
В доклада се споменава, че в бъдеще търсенето на търговски площи ще бъде инициирано основно от нови търговци или от онлайн гиганти.
През следващите години електронната търговия ще се развие по начин, който не изключва съществуването на физически локации. Например, Amazon променя стратегията си на изцяло онлайн търговец като открива магазини, в които се продават разнообразни стоки на различни марки.
Ван Унен отбелязва, че Amazon преоткрива концепцията на супермаркетите и универсалните магазини през 21-ви век и се превръща в един от най-големите наематели на търговски площи в света.
Заедно с тези трансформации, ръстът на възнагражденията с около 3.9% на годишна база през следващите пет години се очаква да подпомогне търговските продажби в Европа.
Въпреки всичко, това не следва да служи за успокоение на собствениците на търговски площи.
„Увеличението на доходите и на потреблението само по себе си няма да помогне на търговията чрез физически локации, тъй като не е вероятно да доведе до по-голямо търсене на площи, коментира Пол Собър от Colliers, като добавя: „Секторът не трябва просто да стои в очакване онлайн покупките да се свият и големите брандове, които осъществяват продажби по интернет, да започнат да откриват повече магазини”. Според него са необходими действия като освободените търговски площи трябва да бъдат модифицирани и да се смени предназначението им.
„Все пак, до тридесетият рожден ден на Amazon през 2024 г. вярваме, че ще станем свидетели на нова действителност, която перфектно съчетава удобството на онлайн търговията с удоволствието от преживяването при пазаруване във физически магазини”, заключва той.