fallback

Черният петък: Вчера и днес

В сектора на американската търговия на дребно бяха закрити 5 468 магазина тази година до 16 ноември

15:13 | 23.11.18 г.
Автор - снимка
Създател

Дежа-вю... отново сме леко раздразнени от очевидното консуматорство, но все още напълно влюбени в сделките. Да, отново черен петък.

Петъкът след Деня на благодарността в САЩ все още се счита за официалния старт на сезона за пазаруване, но нещата се променят. От една страна, дори и Денят на благодарността не е свещен - купувачите се отправят към магазините или онлайн, за да заемат добри позиции за шопинга, преди пуйката дори да е изстинела. Но вместо да се обличат и да излизат в ранни зори, след като едва поспят след празника, все повече хора пазаруват по телефона си.

Купувачите няма да изпитват липса на време за празниците тази година: времето между Деня на благодарността и Коледа - 32 дни, ако не броите самите празници - е дълго (следващата година ще са само 26 дни). Това означава, че пестящите ще получат повече време, за да отложат сделките, а търговците на дребно да получат още една възможност за изстрел, за да ви примамят. 

И докато милиони американци ще продължат да обикалят магазините, тазгодишният празник ще отбележи и една тъжна тенденция – стотици физически магазини на търговците на дребно затвориха тази година, сред които Toys “R” Us, Sears и Bon-Ton, пише Тhe Wall Street Journal.

Тази тенденция е добре дошла за оцелелите търговци, които ще се опитат да увеличат продажбите си благодарение на купувачите, търсещи нови места, за да намерят добри сделки за играчки, перални машини и дрехи.

„Промяната в сектора на търговията на дребно е налице от много години", заяви главният изпълнителен директор на Best Buy Хъбърт Джоли през тази седмица. „Налице е нарастваща пропаст между победителите и губещите", пояснява той.

В американската търговия на дребно бяха закрити 5468 магазина тази година до 16 ноември, показват данни на Coresight Research. Година по-рано имаше 6765 затваряния на магазини – за същия период, когато известни имена като RadioShack и The Limited изчезнаха от американските градове.

Търговците на дребно - от веригата магазини Macy's Inc. до специалиста по електроника Best Buy Co., цитират именно затварянето на конкурентите като една от причините за подема, отчетен в последните им тримесечни отчети, но и като възможност за генериране на нови приходи през този празничен сезон.

За да завладее пазарен дял за сметка на Sears и други отстъпили позициите си компании, Best Buy заяви, че разширява своите складове и подобрява способността си да доставя продукти до дома. През тази година Best Buy също така изпрати каталози за играчки и подсили своя асортимент - от кукли Барби до „Лего“, за да спечели купувачите, които посещаваха Toys "R" Us за празнични подаръци. Веригата за играчки ликвидира бизнеса си в САЩ по-рано тази година, закривайки 881 магазина. 

черен

"Всеки път, когато отида на пазар на Черния петък, Toys ’R’ Us беше на върха на списъка ми с предпочитания“, казва Максин Далада, 31-годишна технологична консултантка в Сакраменто, Калифорния. „Децата ми и аз говорихме за това“, казва Далада, която е майка на две момчета. „Трябваше да кажа - слушайте, няма такъв магазин вече. Трябва да идем в Walmart или Target“.

Macy's заяви, че магазините ѝ в средните западни щати отчитат силен ръст заради провала на Bon-Ton, регионална верига, която подаде заявление за банкрут и закри всичките си локации по-рано тази година. Главният изпълнителен директор на Macy’s Джеф Дженет казва, че компанията е насочена към купувачите на Bon-Ton, като наема бивши мениджъри на магазини и търговски сътрудници на Bon-Ton.

Въпреки че преминаването към онлайн пазаруване вече показва резултати, такива дават и дълготрайните конкурентни фактори. Универсалните магазини, например, губят почва за сметка на търговците на дребно и дистрибуторите – от три десетилетия насам. Дори преди появата на Amazon.com Inc. силно задлъжнелият Toys "R" Us се бореше да задържи позициите си срещу Walmart Inc. и Target Corp.

Въпреки хилядите затворени магазини през последните години все още има твърде много магазини за търговия на дребно в Америка, твърдят някои мениджъри, собственици на обекти и анализатори. В САЩ има по 23,6 квадратни метра търговска площ на глава от населението, в сравнение с 2,7 квадратни метра за Европа, става ясно от анализ на Международния съвет на търговските центрове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:05 | 10.09.22 г.
fallback