Най-големи 1000 борсово котирани компании в световен мащаб се фокусират все повече върху научноизследователската и развойната дейност. През 2018 г. те ще инвестират 782 милиарда долара (над 688 млрд. евро) за иновации - най-високата сума и ръст с 11,4% спрямо тази от 2016 г., става ясно от анализ на консултантската група PwC.
Според доклада в ТОП 10 по разходи има седем американски компании, както и по една от Южна Корея (Samsung), Германия (Volkswagen) и Швейцария (Roche).
С разходи за 15,8 млрд. долара германският концерн се изкачва до трето място.
Като цяло разходите за изследователска и развойна дейност на анализираните германски компании са се увеличили с 6,1% до 53,9 млрд. евро. В допълнение към VW Daimler (около 7,1 млрд. долара) достига 17-то място, а ТОП 20 се допълва и от Siemens (20) с 6,1 млрд. долара.
Amazon продължава да води класацията, както и миналата година. Интернет концернът е вложил през отчетното време – от юли 2017 до края на юни 2018 г., 22,6 милиарда долара в изследвания.
Втората в класацията, компанията майка на Google Alphabet, е инвестирала 16,2 млрд. долара, което е с почти половин милиард повече за научноизследователска и развойна дейност от дружеството на трета позиция – Volkswagen. Като дял от приходите интернет и софтуерните гиганти изразходват значително повече средства за научноизследователска и развойна дейност, отколкото например компаниите от автомобилната индустрия.
Общият интензитет на научноизследователската и развойна дейност - мярката за разходите за научноизследователска и развойна дейност спрямо приходите от продажбите - остава на най-високото достигано ниво от 4,5%.
В глобален план китайските (ръст от 34,4%) и европейските компании (плюс 14%) увеличават разходите си за иновации най-много, а бюджетът на компаниите от Северна Америка е нараснал “само” със 7,8% за една година.
Но като колко иновативни са възприемани отвън компаниите е друг въпрос. Независимо от бюджета от 11,6 млрд. долара и седмото място в класацията Apple все още е считана от потребителите за най-иновативната компания в света, изпреварвайки Amazon и Alphabet. Netflix за първи път се присъединява към 10-те най-иновативни компании според глобалното проучване на лидери и мениджъри в областта на научноизследователската и развойната дейност.
В класацията не влиза нито една българска компания. Въпреки устойчивото нарастване на разходите за научноизследователска и развойна дейност между 2008 и 2015 г. България ще трябва да удвои разходите си през следващите години, за да постигне целта си от 1,5% от БВП в рамките на стратегията "Европа 2020“, става ясно от данни на Евростат.
Стратегията "Европа 2020" е дневният ред на ЕС за растеж и работни места за настоящото десетилетие. Тя подчертава интелигентния, устойчив и приобщаващ растеж като начин за укрепване на икономиките на ЕС и подготовката на структурите ѝ за предизвикателствата на следващото десетилетие.