fallback

Как Германия се доближи до осъществяването на газовата мечта на Тръмп?

Ангела Меркел промени курса на правителството в Берлин, което ще съфинансира строителството на терминал за втечнен природен газ, необходим за вноса от САЩ

08:07 | 24.10.18 г. 10
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Германският канцлер Ангела Меркел предложи правителствена помощ за усилията Германия да се отвори още към възможността за внасяне на американски газ. Това е ключова отстъпка пред американския президент Доналд Тръмп, според когото Европа и най-вече Германия са силно зависими от руското гориво.

По-рано този месец канцлерът е заявила пред малка група депутати, че нейното правителство е взело решение да съфинансира строителството на терминал за втечнен природен газ на стойност 500 млн. евро в Северна Германия, съобщават източници, запознати с обсъжданията. Това ще предостави решаващия тласък за стартирането на проекта, пред който имаше множество спънки в продължение на години, съобщава в. Wall Street Journal.

Тръмп упорито лобира за това Европа да купи от САЩ значително количество течно гориво в рамките на кампанията за пренаписване на условията за двустранната търговия. Според американски и германски представители с обръщането си към американския газ Берлин се надява да умилостиви Вашингтон. Надеждите на германските власти са, че по този начин има възможност да се избегне заплахата от санкции срещу „Северен поток“ 2 – газопроводът, който ще удвои капацитета за износ на руски газ към Европа.

По думите на Меркел решението е „стратегическо“ и може да се изплати на страната в дългосрочен план, посочват още източниците. Според канцлера изпълнението също така ще се нуждае от по-дълготрайна правителствена подкрепа.

В продължение на години плановете за строежа на станцията за втечнен природен газ бяха блокирани заради липса на правителствена подкрепа, която би направила подобен проект рентабилен. На 16 октомври, по-малко от седмица след срещата на канцлера, международен консорциум е подал първата официална молба за държавна помощ за строеж на терминала, който ще се намира в град Щаде край Хамбург.

Все още обаче остава неясно под каква форма и в какъв размер ще е помощта на Берлин – парични субсидии, заеми, кредитни гаранции или нещо друго. Правителството обаче вече е взело решение да забърза преразглеждането на кандидатурата, съобщават източници на Wall Street Journal, което означава, че по всяка вероятност решение ще бъде взето до края на годината.

Още два конкурентни консорциума се очаква да подадат свои заявления за правителствена помощ за строежа на терминал за втечнен природен газ – един в град Брунсбютел на 30 км северно от Щаде и друг във Вилхелмсхафен, намираща се в близост военноморска база, в която има друг терминал. Според германски представители фаворити в проекта са двата обекта в Щаде и Брунсбютел.

Американският газ в по-голямата си част се добива от подземни скални образования, втечнява се и се превозва по море с танкери до Европа. За неговото разтоварване се изискват специални терминали, в които той се съхранява и впоследствие отново се обръща в газ. Този сложен процес прави горивото около 20% по-скъпо от руското, което се доставя директно в Германия най-вече през тръбопровода „Северен поток“.

Графика: Wall Street Journal

Според говорител на германското правителство решението за финансирането на терминала е взето в съответствие с търговските интереси на Германия, а не е взето под американски натиск.

Един от американските аргументи, които успяват да си пробият път в Германия, е това, че покупката на американски втечнен газ ще подобри германската енергийна сигурност, правейки страната не толкова зависима от Москва.

Русия отговаря за над 50% от германския внос на газ, а останалата част идва основно от Норвегия и Холандия по данни на доклада за 2018 г. на ВР Statistical Review of World Energy.

По думите на Оливер Грундман, депутат от консервативния блок на Меркел в избирателния район на Щаде, терминалът би могъл да доставя газ до пристанището на Хамбург, където да зарежда презокеански лайнери. Луксозният круизен кораб AidaNova, който се очаква да бъде пуснат на вода този месец, ще бъде първият, задвижван от втечнен природен газ.

По думите му преходът към американски газ трябва да бъде направен не защото Тръмп така иска, а защото това е „необходимо за бъдещето“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:15 | 14.09.22 г.
fallback