Петролът е изправен пред три предизвикателства, които заедно могат да се окажат непреодолими, пише енергийният експерт Ферейдун Сиошанси от Energypost.
От друга страна имаме електроенергията, която продължава да завзема позиции в сектора на глобалната енергетика.
Петролът срещу електричеството?
Двата основни компонента на енергетиката са коренно различни форми на енергия.
Първата реакция на повечето хора е да признаят непропорционалната доминация на петрола спрямо електричеството по отношение на осигуряването на по-голямата част от глобалните енергийни нужди – електричеството представлява по-малко от 20 на сто от крайното енергийно потребление в световен мащаб, или половината от потреблението на петрола.
Но бъдещото надмощие на петрола вече не е гарантирано.
Търсенето на петрол вече не нараства с темповете от преди години.
Поглеждайки напред, ще видим, че консумацията на електроенергия нараства много по-бързо, отколкото консумацията на петрол – тенденция, която ще направи електричеството равностойно на петрола до 2040 г., ако не и по-рано, смята Сиошанси.
Това вече се забелязва в редица държави.
Не е изненадващо, че има хора, които заключват, че най-добрите дни на петрола са останали назад в миналото.
Кой и защо би казал подобно нещо?
Според Сиошанси има три основни причини:
- Първо, засилващата се конкуренция от страна на електрическите превозни средства и като цяло на електрифицирания транспорт се очаква да „изяде“ най-важната и печеливша част от петролния бизнес – транспорта, като намали търсенето на бензин и дизел;
- Второ, продължаващият натиск за ограничаване на въглеродните емисии, тъй като глобалната икономическа система бавно, но сигурно се насочва към нисковъглеродните енергийни ресурси – изобилните и все по-евтини възобновяеми енергийни източници;
- Трето, инвеститорите и застрахователните компании, включително няколко големи инвестиционни фондове, които започват сериозно да мислят за намаляването на рисковото излагане на климатичните промени, тенденция, която затруднява всеки бизнес с тежък въглероден отпечатък.
Тези тенденции вероятно ще натрупат инерция въпреки възгледите на администрацията на американския президент Доналд Тръмп, която отново заложи на изкопаемите твърди горива като въглищата и на петролната експанзия.
преди 6 години А загубите по пренос на енергия и саморазряд на акумулаторите кой ще сметне?Не че нещо - само за точност на анализа :) Ъ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години КПД-то на електродвигателя е над 90%. На литиво-йонните батерии над 85%.;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Около 60% от добивания петрол се използва от химическата промишленост, а не като гориво. КПД-то на ДВГ е до 40%, а на електрическите е много по-голямо. Не съм наясно с това на електродвигателя на автомобилите, затова не мога да цитирам. Разликата според мен обаче трябва да е съществена. Ако наистина се отчетат(мисля че не е направено) тези факти съотношението ще е по-различно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Без газ може и да стане, но без петрол едва ли, ползва се и на други места, освен за гориво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Моят план е до 2025 да намаля използването на външна(купувана) енергия с 80%. Досега съм я намалил с 50%. А до 2030 да намаля карбоновият си отпечатък до нула. ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Малко обща статия без много конкретика, но вярна! Електрификацията ще намали използването на първична енергия с над 25%. Страните преминали първи към carbon free икономика, Ще са огромните печеливши.Ако България спре да внася газ и петрол, ще имаме 10млрд лв да харчим за себе си и БВП ще нарасне с няколко млрд само от това!;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар