IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Петрол vs електричество: Кой ще надделее?

Три предизвикателства стоят на пътя на развитието на петролната индустрия

11:32 | 08.09.18 г. 19
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Петролът е изправен пред три предизвикателства, които заедно могат да се окажат непреодолими, пише енергийният експерт Ферейдун Сиошанси от Energypost.

От друга страна имаме електроенергията, която продължава да завзема позиции в сектора на глобалната енергетика.

Петролът срещу електричеството?

Двата основни компонента на енергетиката са коренно различни форми на енергия. 

Първата реакция на повечето хора е да признаят непропорционалната доминация на петрола спрямо електричеството по отношение на осигуряването на по-голямата част от глобалните енергийни нужди – електричеството представлява по-малко от 20 на сто от крайното енергийно потребление в световен мащаб, или половината от потреблението на петрола.

Но бъдещото надмощие на петрола вече не е гарантирано.

Търсенето на петрол вече не нараства с темповете от преди години.

Поглеждайки напред, ще видим, че консумацията на електроенергия нараства много по-бързо, отколкото консумацията на петрол – тенденция, която ще направи електричеството равностойно на петрола до 2040 г., ако не и по-рано, смята Сиошанси.

Това вече се забелязва в редица държави.

Не е изненадващо, че има хора, които заключват, че най-добрите дни на петрола са останали назад в миналото.

Кой и защо би казал подобно нещо?

Според Сиошанси има три основни причини:

- Първо, засилващата се конкуренция от страна на електрическите превозни средства и като цяло на електрифицирания транспорт се очаква да „изяде“ най-важната и печеливша част от петролния бизнес – транспорта, като намали търсенето на бензин и дизел;

- Второ, продължаващият натиск за ограничаване на въглеродните емисии, тъй като глобалната икономическа система бавно, но сигурно се насочва към нисковъглеродните енергийни ресурси – изобилните и все по-евтини възобновяеми енергийни източници;

- Трето, инвеститорите и застрахователните компании, включително няколко големи инвестиционни фондове, които започват сериозно да мислят за намаляването на рисковото излагане на климатичните промени, тенденция, която затруднява всеки бизнес с тежък въглероден отпечатък.

Тези тенденции вероятно ще натрупат инерция въпреки възгледите на администрацията на американския президент Доналд Тръмп, която отново заложи на изкопаемите твърди горива като въглищата и на петролната експанзия.

Последна актуализация: 05:43 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

16
rate up comment 3 rate down comment 4
Стоян Петров
преди 6 години
Момчета млади и зелени, къде видяхте Турски поток? Предвиждаха се четири тръби с общ капацитет 63 млр кубически метра. Останах две. Половината поток го няма. От поставяните две тръби едната няма определена изходна точка на сушата. Няма никаква и не се предвижда приемаща инфраструктура. Отпада и половинката на половинката. фактически липсват 3/4 от потока, а вие надувате фанфарите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 7 rate down comment 1
supertrader
преди 6 години
Консумацията на енергия за транспорт с автомобили ще падне по същия начин както за осветление с навлизането на диодните лампи, матричните дисплеи заменили лампите - електронно лъчевите тръби. Остава отоплението да мине на термопомпи но от типа земя въздух и да станат евтини, но няма да е толкова скоро и бързо. Сега се разработват акумулатори алуминий - боксит с мембрана от графен, цените им ще са като на оловните.Може би ще стане и по скоро.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 22 rate down comment 7
vzhekoff
преди 6 години
Само да питам, тука тоз Стоенчо ПетроФ онзи ли е, дето твърдеше, че нямало да има Турски Поток ? Щото ако е същия, да се светне, че двете тръби са почто прокарани, а неговото мнение има стойността на надписи върху стената на тоалетна...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 4 rate down comment 20
zlatin77zlatin7
преди 6 години
Алтернатива Файненшъл са най-добрият финансов посредник!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 13 rate down comment 25
Sokratus
преди 6 години
Защо всички фенове на лилиПутин не обичат ВЕИ:1. Защото обичат миризмата на смога;2. Защото са вгледани в миналото (консерви);3. Защото не обичат техническият прогрес;4. Защото бъркат ВЕИ с вятърничева енергия;5. Защото изхождат от - не си ли го пипнал и видял не става;И правинилният отговор е:Защото получават заплатата си в рубли. Страхуват се за бъдещето си! И за своя работодател!;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 24 rate down comment 8
michaelis12
преди 6 години
добре и ти как си престаяш ние да спрем вноса на бензин и да минем на твойта вода ?!? .... щото аз виждам точно в същия момент след 15 мин. един самолетоносач клас Нимиц у Бургас ако преди тва Боце или поредния клакьор от 90та насам не е отишъл да рапортува на Козяк 16 .... тва с енергията не е шега-ташшак раота как си ги пишете тука, щото за големите тва е контрол иначе нема има колонии и секи ше прай квот си иска, е аз такъв филм не виждам в близките пеесе години, щот чистия газ пак некой голем ше ни го продава .....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 23 rate down comment 8
michaelis12
преди 6 години
добре бе аз неам нищо напреки, тия глупостти ги гледам вече от сумай ти време ама само летото тоя тип статии, щот зимата кат скове -20 и тия с ВЕИто се покриват некъде докат стане топло та да излезат пак ...... тоя титан на мисълта Коню Сакамански щел да спира вноса на петрол и щрл да има 10 млрд. да си харчи .... ми убу увеличаване на каруците и файтоните с манггалите и готоо еко, меко сичко топ ама до морето пътя ше е две седмици не 5ч. само как ше летят ми е много интересно, в морето сигур с водни колела и 6 синджира роби да въртят и житкат контерийте .... глупости, глупости и пак глупости - тва с енергията без бензин мое си го позволи и то донякъде само и единствено Исландия с гейзерите или Вануату щот там е остров два на два ... останалите просто го духхат с бензина под вода Сакаманото тоже без изключение па нек си "намалява" колкот иска, доставчиците на стоки и храни дет плюска и купуа обаче нема намаляват нищо ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 12 rate down comment 8
grainis
преди 6 години
МОН Gas е идеалното чисто и възобновяемо гориво, получавано от вода, чрез свръх-ефективна модифицирана електролиза на вода. Може да гори на 100% в бензинови двигатели, може да се компресира над 700 бара, да се втечнява при 1 бар / -178гр.С и пълни в LNG-бутилки, цистерни и газопроводи. 1м3 течен МОН съдържа 167кг водород, а 1м3 течен водород съдържа само 70 кг водород. МОН е 2100 пъти по-евтин от водорода и много по-безопасен - не се възпламенява от искра при нормални условия. Добива се и гори много по-чисто от водорода, който образува отровни азотни окиси при горене с кислород от въздуха. МОН е патентован като Омаса (Ohmasa) газ в Япония през 2008 и 2011 г. До няколко години автомобилите и другите превозни средства ще се движат с бензинови двигатели или ел.генератори, захранвани с МОН. Също така локални МОН-бензинови генератори ще снабдяват отделни сгради, квартали и бизнеси, извън мрежата. Далеч по-евтин, практичен, чист, и с многократно по-дълъг живот вариант, от батериите и горивните клетки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 13 rate down comment 8
grainis
преди 6 години
МОН Gas е идеалното чисто и възобновяемо гориво, получавано от вода, чрез свръх-ефективна модифицирана електролиза на вода. Може да гори на 100% в бензинови двигатели, може да се компресира над 700 бара, да се втечнява при 1 бар / -178гр.С и пълни в LNG-бутилки, цистерни и газопроводи. 1м3 течен МОН съдържа 167кг водород, а 1м3 течен водород съдържа само 70 кг водород. МОН е 2100 пъти по-евтин от водорода и много по-безопасен - не се възпламенява от искра при нормални условия. Добива се и гори много по-чисто от водорода, който образува отровни азотни окиси при горене с кислород от въздуха. МОН е патентован като Омаса (Ohmasa) газ в Япония през 2008 и 2011 г. До няколко години автомобилите и другите превозни средства ще се движат с бензинови двигатели или ел.генератори, захранвани с МОН. Също така локални МОН-бензинови генератори ще снабдяват отделни сгради, квартали и бизнеси, извън мрежата. Далеч по-евтин, практичен, чист, и с многократно по-дълъг живот вариант, от батериите и горивните клетки.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 23 rate down comment 14
ABBA
преди 6 години
Естествено с тока е по-добре, но картината е доста по-сложна.Като сложим, че Фашингтон не е построил много отдавна и 1 атомна централа, а само работи за закриването им в Европа - упс, и политическа съставка!Шо само ветер е вятър работа...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още