Търговската война с Китай може да удари портфейлите на потребителите в САЩ.
САЩ планират да наложат мита върху китайския внос в размер на 50 млрд. долара. Президентът Доналд Тръмп заяви, че иска да защити бизнеса и интелектуалната собственост в САЩ, като предложи 25-процентови мита за цял списък от китайски стоки, пише MarketWatch.
Тези стоки включват много продукти, използвани в производството като стомана и алуминий, машини (включително тези, употребявани за земеделие и производство на млечни продукти), хидравлични турбини и газови компресори.
Съществуват и потребителски продукти в списъка, включително епинефрин и ваксини, съдомиялни машини, пожарогасители, снегорини, игли за плетене, касетофони, радиоприемници, студийни телевизионни камери, видеопрожектори, телевизори и мотоциклети.
„Можеше да бъде и по-лошо“, коментира Матю Шей, президент и главен изпълнителен директор на Националната федерация по продажби на дребно. Облеклото и обувките например не са в списъка. „ Но оставаме загрижени, че други стоки, като потребителска електроника и домакински уреди, са част от списъка", каза той. „Митата върху определени машини също ще направят американските продукти по-скъпи“, добави Шей.
Китайското правителство вече обяви отговор за обмитяване на американски продукти, изнасяни за Китай. Те ще бъдат наложени на 130 различни стоки в САЩ и варират от 15% за плодове до 25% за свинско месо.
„Това беше само първият изстрел“, смята Мери Ловли, професор по икономика в университета в Сиракуза.
„А ако Китай и САЩ не постигнат споразумение? Американските потребители ще претърпят загуби“, каза Дейвид Френч, старши вицепрезидент за правителствените отношения в Националната федерация по продажби на дребно във Вашингтон.
Ето няколко начина, по които търговската война може да удари американските домакинства.
Митата биха могли да направят пазаруването доста по-скъпо
Лоши новини за бюджета за пазаруване - за търговците на дребно ще бъде по-скъпо да купуват електроника от Китай и това би означавало по-високи цени за потребителите. Всъщност цените могат да се покачат дори преди да бъдат обявени нови мита от Китай и САЩ.
„Ако търговците на дребно очакват поскъпването, те могат да започнат да увеличават цените сега“, каза Кент Джоунс, професор по икономика в Бабсън Колидж, частно бизнес училище в Уелсли, Масачузетс.
Цените на някои от американските продукти могат да станат по-евтини
Някои продукти всъщност биха могли да станат по-евтини. С митата върху свинското месо, ядките или други хранителни продукти, китайските купувачи биха могли да искат по-малко стоки, което би означавало излишък за американските производители.
Такива мита вероятно ще навредят на американските фермери и други производители, които разчитат на пазарите в чужбина да купуват стоките им.
Примерен случай: руските санкции върху птиците в САЩ през 2014 г. доведоха до краткосрочно маргинално намаляване на цената на пилетата за американски купувачи.
Възможно е да има известен ефект на пазара на труда
Ако миналите мита служат като някакви индикации, то търговските спорове с Китай няма да приключат добре за американските работници. След като администрацията на президента Джордж Буш наложи мита в размер до 30% върху стоманата в началото на 2002 г., около 200 000 работници в преработващата промишленост в САЩ загубиха работата си.
Да поставим това в контекста: Самото стоманодобивно производство използваше едва около 197 000 души по онова време. Изследователи от Петерсонския институт за международна икономика изчислиха, че само 3 000 до 10 000 работни места в стоманодобивната промишленост не са били засегнати от митата. „Повтарянето на това отново няма да промени резултата", каза Джоунс.
Митата, които току-що обяви Китай, вече предизвикаха загриженост сред производителите на цитрусови плодове и орехи, които се страхуват, че няма да намерят алтернативни пазари за стоките, които произвеждат, за да компенсират изгубения китайски бизнес, съобщи Fresno Bee.
Но търговската война между САЩ и Китай не само ще доведе до загуба на работни места за производителите и земеделските производители, предупреди Ловли. Ако по-високите цени се трансформират в по-ниски продажби за търговци на дребно, служителите в сферата на услугите също биха могли да усетят тежестта на този търговски спор.
Хората, които работят в областта на маркетинга, комуникациите или в магазините на Apple дори, може да останат без работа, смята Ловли. Работниците на пристанищата в САЩ, особено тези на Западното крайбрежие, също могат да се окажат безработни, ако тези пристанища бъдат ударени от по-малка активност в светлината на намалената търговия с Китай.
Експертите са категорични, че ефектът няма да бъде само върху хората, които работят в производствения сектор.