Дали позицията на Лондон като най-големият международен финансов център отслабва в резултат на Brexit? Този въпрос си задавa Ройтерс в свой анализ.
Лондон е критична артерия за потока на пари по целия свят от векове. Секторът на финансовите услуги възлиза на около 12% от британската икономическа продукция, като дава работа на около 1,1 млн. души и плаща повече данъци, отколкото всяка друга индустрия.
От традиционното Сити в града до небостъргачите на Канари Уорф и луксозните къщи в Мейфеър, Лондон представлява една от най-големите концентрации на финансовото богатство на земята.
Единственият му конкурент, Ню Йорк, е съсредоточен върху американските пазари, а Лондон има повече банки, отколкото всеки друг център, доминира на пазари като глобални валути и застраховки и е дом на международна търговия с облигации и управление на фондове.
Но около една трета от сделките на борсите и в търговските му отношения включват клиенти от Европейския съюз. Те могат да бъдат застрашени след Brexit освен ако Великобритания не успее да поддържа подобни нива на достъп до търговския блок и след своето излизане.
Френският финансов министър предрича, че Париж ще изпревари Лондон като най-важния финансов център в Европа след няколко години, въпреки че привържениците на идеята за напускането на ЕС казват, че Великобритания ще спечели в дългосрочен план, като определи собствени правила.
Лондон остана начело на класацията в годишния индекс на Глобалните финансови центрове, публикувана тази седмица от Z/Yen Partners и China Development Institute, въпреки че разликата между него и Ню Йорк остана минимална.
Ройтерс публикува втория си Brexit преглед, наблюдавайки шест индикатора, които ще помогнат за оценка на състоянието на града чрез редовно проверяване на пулса му благодарение на данни за използването на обществения транспорт, отварянето на барове и ресторанти, цените на търговските имоти и работните места.
Няма масово изселване
Почти една година преди Великобритания да напусне ЕС данните показват, че няма масово изселване от финансовия сектор.
„Лондон не се е приближил до смъртоносен удар или нещо подобно ... Нарастващата несигурност за бъдещето на Лондон доведе до застой в ръста му“, коментира Майкъл Менели, изпълнителен председател на Z/Yen, пред Ройтерс.
Работните места намаляват ?
Фирми, които наемат по-голямата част от британските работници в международните финанси, заявиха пред Ройтерс, че броят на финансовите работни места, които възнамеряват да прехвърлят от Великобритания или да създадат в чужбина до март 2019 г. поради Brexit, е спаднал до 5000, което е половината от цифрата преди шест месеца. Това се случва на фона на помирителните сигнали от британския премиер Тереза Мей, докато напредъкът в разговорите с ЕС накара някои компании да забавят голямото преместване на персонала.
Констатациите сочат, че първата вълна от загуба на работни места може да бъде по-малка от първоначалните оценки на индустрията, което означава, че Лондон ще запази своето място като най-големият финансов център на континента в краткосрочен план.
„Финансовата индустрия в Лондон трябва да се окаже в голяма степен невредима от Brexit, дори и да се преместят хиляди работници“, каза Катрин Макгуинс, като добави, че може да отнеме години, преди да се почувства цялостното влияние на Brexit.
“Всички знаци са, че компаниите просто правят планове за преместване на необходимия минимум”, каза тя пред Ройтерс, добавяйки “просто защото не можете да видите мащабна промяна, която изведнъж се случва, не можете да приемете, че всичко е наред".
Наемане на служители
Броят на работни места в сектора на финансовите услуги в Лондон спадна с най-бързите темпове от шест години през 2017 г., заяви агенция за набиране на персонал Morgan McKinley, която наема персонал в сферата а финансите. През миналата година са създадени 82 147 нови работни места в областта на финансовите услуги, спад с 12,45% в сравнение с предходната година. Това е най-малкият брой работни места, налични от 2011 г. насам.
„Brexit забави растежа на работните места. Компаниите не са склонни да вземат важни инвестиционни решения в момента ", заяви Хакан Енвър, оперативен директор на Morgan McKinley Financial Services, който направи проучването.
Бизнес недвижими имоти
Ройтерс получи данни за имотния сектор от Savills и Knight Frank, две от най-големите фирми за недвижими имоти във Великобритания. Savills изчислява стойността от всички известни сделки с недвижими имоти в района на Лондон.
По нейни данни цените на бизнес имотите в Лондон са на най-високото ниво от третото тримесечие на 2016 г., три месеца след гласуването за Brexit, което се дължи на скока в покупката и даването под наем на офиси през последното тримесечие на 2017 г.
Цената за наемане на недвижим имот в Ситито нарасна с 9,5% през последните три месеца на годината, като се покачи на 78 паунда (107 долара) на квадратен метър от 71,21 паунда през третото тримесечие на 2017 г., казва Savills.
„Има много преувеличения за „смъртта на града“, каза Филип Пиърс, директор в Savills. "Очакването след Brexit беше, че светът ще започне да бяга от града, но се случва обратното".
В Канари Уорф цените също са се запазили без промяна през 2017 г. в сравнение с предходната година, според данни на Knight Frank от наемодатели, строителни предприемачи и агенти.
Под земята
Около 400 000 пътувания се осъществяват ежедневно в трите основни метростанции, обслужващи Ситито и Канари Уорф.
Ройтерс подаде искане според Закона за достъп до информация до „Transport for London“, за да получи данни, които показват, че броят на хората, които използват метростанциите Bank и Monument, е на път да отчете първия си спад от последната година на финансовата криза.
Пътуващите намаляват с една пета през 2017 г. в сравнение с 2016 г., показват данните. От 2009 г. насам техният брой непрекъснато се увеличава. Властите се опитват са обяснят спада в броя на пътниците.
„Дали това е елемент на икономическа несигурност? Дали това е една малка част от работните места или всъщност просто хората работят от домовете си. Трудно е да бъдем категорични“, заяви Майк Браун от транспортната администрация на Лондон.
Летището
Броят на пътниците, използващи лондонското летище, популярно за финансовите ръководители, падна за пръв път от последната година на глобалната финансова криза през 2007 г. – 2009 г., сочат официални данни.
Броят на пътниците на летището, близо до финансовия район на Канари Уорф, спадна с 0,2% през миналата година спрямо средното годишно увеличение от 8,8% през предходните шест години.
Според администрацията не летището понижението е частично причинено от някои авиокомпании, които намаляват маршрутите си.
Ръстът на пътниците се очаква да се възобнови през 2018 г., обяви говорител на летището.
Отваряне на барове и ресторанти
Ройтерс подаде искане по закон за свобода на информацията до City of London Corporation, за да разбере броя на новите помещения, които са кандидатствали за лицензи за продажба на алкохол и подновяване на лицензи. Броят на заведенията като барове и ресторанти, с лицензи за продажба на алкохол в Лондон през 2017 г., е спаднал с 1,6%, показват данните на общинските власти.
Броят на местата, кандидатстващи за нови лицензи, остава непроменен в сравнение с 2016 г., показват данните, въпреки че City of London Corporation заяви, че подобни колебания са нормални.
„Тъй като някои места се затварят, а други се отварят, неизбежно е, че цифрите за подновяване на лицензите падат и се покачват, но като цяло броят на лицензираните помещения в града постоянно се увеличава през последните години", се казва в изявление.