Публично-частните партньорства не са икономически изгоден вариант за изграждане на обществена инфраструктура, е записано в доклад на Европейската сметна палата. Проверката на институцията е показала недостатъци и ограничени ползи при реализацията на тези проекти и неефективни разходи в размер на 1,5 млрд. евро.
Според доклада липсва ясна политика и стратегия за публично-частните партньорства и по тази причина ефективността и прозрачността им е "силно влошена".
Препоръките на Сметната палата са да не бъдат насърчавани подобни проекти, докато не бъдат преодолени проблемите. Членовете на общността трябва да осигурят необходимия капацитет и да разработят ясни политики и стратегии за публично-частните партньорства.
В периода 2000 - 2014 година ЕС е предоставил 5,6 млрд. евро в 84 проекта за публично-частни партньорства. Общата стойност на тези проекти е 29,2 млрд. евро (европейското плюс привлеченото финансиране). Европейските одитори са проверили 12 от тези проекти, реализирани във Франция, Гърция, Ирландия и Испания в различни области (пътна инфраструктура, информационни и комуникационни технологии).
Проверката е показала, че публично-частните партньорства позволяват осъществяването на широкомащабни проекти, но увеличават риска от недостатъчна конкуренция. Разпределението на риска между партньорите от публичния и от частния сектор често е било непоследователно, неефективно и неподходящо, заключава още докладът. От друга страна обаче нивото на обслужване и поддръжка е добро и има потенциал да се запази така.
При част от проектите е имало забавяне в изпълнението и увеличаване на разходите, което често е заради лош подход при изготвянето на процедурата.
Такъв е примерът за завършването на магистрали в Гърция и Испания. Били са необходими 1,5 млрд. евро допълнително за построяването, а 30% от тях са пари на европейските данъкоплатци.
Данните за Гърция, която е получила 3,3 млрд. евро от европейските средства за публично-частни партньорства, показват още, че цената на километър за трите проверени магистрали се е увеличила с до 69%. В същото време обхватът на проектите е намален с до 55%. Едно от обясненията е тежката финансова криза, в която изпадна страната, както и лошо изготвен проект от публичния партньор.
По отношение на договорите за публично-частните партньорства в информационните технологии (например в Ирландия) те не са били съвместими с дългосрочните договори, защото се влияят от бързите промени в технологиите.
Одиторите са категорични - финансирането на публично-частните партньорства е свързано с допълнителни изисквания и несигурност. Ограничен брой държави в ЕС имат подходяща инстутиционална и правна рамка, както и административен капацитет за подпомагане на проекти за публично-частни партньорства.
По данни на Европейската сметна палата от 90-те години насам в ЕС са реализирани общо 1 749 публично-частни партньорства на стойност 336 млрд. евро, като основната част от тях са в транспортния сектор. Подобни проекти се осъществяват още и в здравния сектор и в образованието.
След 2015 г. този тип партньорства са много насърчени от т.нар. План "Юнкер" (Европейският фонд за стратегически инвестиции - ЕФСИ), чиято цел е икономическо съживяване на Европа. По него финансиране са получили общо 224 проекта, 18 от които са вписани като публично-частни партньорства.