Две години след като рецесията почти унищожи фабриката за релсов транспорт в Твер, президентът Владимир Путин припомни на нейните работници, че именно неговата намеса ги е спасила.
„Имахте труден период“, каза той по-рано този месец пред тях. „Но от миналата година всичко бележи ръст“, допълни той.
Путин си приписва заслугите за руското икономическо възстановяване, пътувайки из страната преди президентските избори през март, които почти със сигурност ще продължат 18-годишното му управление, пише вестник Wall Street Journal в свой материал.
Ударена от ниските цени на петрола и западните санкции, руската икономика се сви през 2015 г. и 2016 г, но отбеляза малък ръст миналата година благодарение на възстановените цени на „черното злато“. Именно добрите икономически новини са сърцето на предизборната кампания на Путин, която резонира у неговите основни избиратели – руснаците на средна възраст.
В десетилетието след първото му избиране на поста през 2000 г. той беше начело на бърз икономически растеж, подсилван от високите цени на суровия петрол – основният износ на страната. Путин увеличи социалните разходи, като едновременно с това наложи по-строг контрол върху икономиката, отстранявайки опонентите си.
Сега обаче президентът има много по-малко възможности за действие. Възстановяването на руската икономика от последните и затруднения е слабо, а реалният разполагаем доход се сви през миналата година.
До момента кампанията на президента не е представила ясна икономическа програма за следващия му мандат, но няма признаци за драстична промяна на неговия доминиран от държавата подход. На сайта на неговата кампания са показани безброй статистики, които целят да демонстрират руския икономически напредък от 2000 г. досега.
По време на появата си в Твер той обеща и увеличаване на минималната работна заплата още от май.
„Първоначално Путин осигуряваше стабилност, но през последните години това се превърна в стагнация“, смята Андрей Прокудин, 27-годишен бивш учител по история, който в момента е начело на офиса на опозиционера Алексей Навални в Твер.
Антиправителствените протести начело с Навални се разпространиха през последната година на много места в страната, фокусирани основно върху корупцията в и около Кремъл. В Твер – град с население от 400 000 души на около 240 км североизточно от Москва, събра 600 души. Това, според Прокудин, е доста голям брой предвид размерите на града.
Социологическите проучвания все повече показват, че хората искат да променят начина, по който Русия се управлява, но това така и не беше отразено от надежден противник на Путин. Според проучване от 15 януари на държавната социологическа агенция ВЦИОМ президентът може да спечели около 73% на изборите другия месец.
„От телевизията човек остава с впечатлението, че има само Путин, че той ни е извадил от кризата и ни е върнал Крим“, заяви още Прокудин пред Wall Street Journal, имайки предвид анексирането на полуострова през 2014 г.
Едновековната компания Тверской вагоностроительный завод е пример точно за тази подкрепяна от държавата стабилност, която Путин предлага. Когато компанията беше изправена пред големи съкращения по време на световната икономическа криза през 2009 г. Путин посети фабриката и наля средства в държавната жп компания, за да може да направи голяма покупка на нейни вагони.
Поръчките обаче отново пресъхнаха заради кризата в Русия през 2014 г. и фабриката трябваше да намали работната седмица, за да не се стига до съкращения. Тогава Путин въведе данъчни облекчения за подвижните жп композиции за дълги разстояния, което създаде нови поръчки за стотици мотриси – заводът отново е на печалба и наема работници.
Сега, когато фабриката се опитва да включи в производството си и трамваи и електрически влакове, Путин заяви, че правителството би могло да започне предоставянето на кредити за чуждестранни купувачи. Засега обаче основните потребители са местните власти в руските градове. Но осемте трамвая, които градската управа на Твер купи през 2015 г., бяха върнати за ремонт. Властите обвиняват лошото състояние на трамвайните линии и посочват, че мотрисите имат нужда от модификации.
Според Прокудин хората се оплакват от неща като лошото състояние на пътищата и ниските заплати, но „обвиняват служителите на по-ниско ниво, не Путин“.