Изпълнителни директори на компании от нефтената и автомобилната индустрия предупреждават, че ги очаква бъдеще, в което паричните потоци може сериозно да се свият, предава Ройтерс.
Правителствата на Индия и Китай се опитват да се справят с проблема със замърсяването, да намалят вноса на петрол и да си извоюват пазарен дял в бързо растящия пазар за екологични коли, като увеличат продажбите на електрически автомобили.
Китай например цели поне една пета от продадените превозни средства, които се очаква да достигнат 35 млн. броя годишно до 2025 г., да използват алтернативно гориво.
Индия от своя страна планира по-радикални мерки. Влиятелен правителствен мозъчен тръст подготвя план всички превозни средства в страната да бъдат заменени с електрически до 2032 г.
„Ще видим ясно изместване на фокуса към електрическите коли. То е подпомогнато от законодателството, така че индустрията на електрическите коли вече не е нишова“, коментира вицепрезидентът по стратегичестоко планиране на Daimler Вилко Старк.
Daimler прогнозира, че електрическите превозни средства ще достигнат дял от 15-20% от общите продажби до 2025 г. Други 10% от продажбите ще се формират от хибридни модели.
Към момента електрическите коли са по-малко от 2% от световния автопарк. Всеки по-бърз от очакваното ръст на сектора ще има силно влияние върху търсенето на петрол и съответно на бизнеса за рафиниране.
„Технологиите се развиват бързо. След 10-15 години пазарът на бензин може да не е същият, какъвто е днес“, коментират от ръководството на Bahrain Petroleum.
Бензинът е едно от горивата с най-висока пределна печалба и възлиза на 45% от рафинираното производство. Поради тези причини забавяне или спад в търсенето на бензин ще има сериозни последствия.
Рейтинговата агенция Moody’s отбелязва, че бързият темп на технологично развитие затруднява прогнозите, но предупреждава, че преките финансови ефекти от понижаващото се търсене може да се видят още до 2020 г.
Измененията са големи и Международната енергийна агенция (IEA) планира да ревизира анализа си за тенденциите, касаещи електрическите превозни средства, и търсенето на бензин.
Агенцията коментира, че посоката, в която са поели Китай и Индия, ще се отрази най-силно на потреблението на горивата за коли.
За сравнение, според данни от последната прогноза на Международната енергийна агенция от ноември 2016 г. търсенето на бензин се очаква да се покачва до 2040 г.
Не само Китай и Индия планират подмяна на автопарковете си. Големите производители на автомобили в Япония и Южна Корея вече реализират значителен обем продажби на хибридни автомобили.
Според експерти Индия все пак ще срещне трудности в цялостното подновяване на автопарка си поради скъпите батерии за тези автомобили, както и поради липсата на станции за зареждане. Тези спънки може да разколебаят производителите на автомобили да направят необходимите инвестиции в страната.
Азиатският пазар е изключително важен за петрола. Потреблението на бензин отдавна е най-силно подкрепяно именно от Азия поради високите продажби на автомобили. В Китай се купуват 2 млн. коли месечно, което позволява страната да се конкурира със САЩ за първото място по най-високо потребление на петрол. Индия пък заема третото място.
Повече от една трета от нефтените рафинерии се намират в Азия, като през 1990 г. те са били само 18%.
Рафинериите са изправени пред проблем, тъй като те зависят от потреблението на бензин, за да реализират печалба. В отговор на заплахата от по-ниски приходи компаниите ще преместят фокуса си върху производство на пластмаси и домакински препарати.
„Нашата индустрия няма да изчезне“, заяви Абдулазис ал Джудайми, старши вицепрезидент на най-голямата компания за износ на петрол в света Saudi Aramco. Компанията работи заедно с държавната Petronas по комлекс в Малайзия за рафиниране на петрол и за развитие на нефтохимия.
Exxon Mobil от своя страна съобщи, че ще закупи нефтохимическа фабрика в Сингапур.
Добра новина за рафинериите е, че потреблението на петрол от тежката индустрия е все още силно. Освен това те ще имат възможност да произвеждат газьол, който има широко приложение във фермерството и индустриалното оборудване, както и като гориво за плавателни съдове.
преди 7 години баща ми не беше далновиден, иначе си беше умен докато беше по млад ... има над 20 патента :):) и кое по точно сравнявам ? :):) архаично мислене с архаично мислене ! ... баш сравними неща са :):)а сега ще ти го преведа, винаги е имало глупци като теб и долния които си мислят че някои неща никога няма да се случат, уви нещата се случват ! ... често със забавяне, защото една добра идея по някога има нужда от друга технология зада се развие ... примерно. за ел мобили се говори от 100 години, но ги няма защото няма толкова голяма батерия .... е с идването на смартфоните (нали несравними неща с колите) се появи нужда от по мощни батерии и почнаха да се наливат пари там ... това обаче като страничен ефект позволи идеята за ел.мобили да се реализира най-после .... и те така, няма смисъл да от писанията ми щото няма да ги разбереш, ама такъв съм си ... оптимист :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години 89-та и баща ми така разправяше .... това компютрите са до 5-6 години и ще им мине модата. :) както инфорамацинната революция не зависеше от него, така и тази не зависи от хора като теб ... иначе още 10-20 години в които ще си прав :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Тия приказки за електроавтомобилите и цената на петрола ги слушам от поне десетина години. Ама манерките на коча се клатят, ама не щат да паднат... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Не вярвам в индия да подменят всички автомобили от бензин на ток. Те отдавна си имат безплатен градски биоекотранспорт! Всички рикши са на *** а по-богатите ги носят в ония кабинки с дръжки за ръце. За по-бедните ползват Слонове. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Към момента електрическите коли са по-малко от 2% от световния автопарк.---------------------------------------Безспорно, че са под 2%. Мисля даже, че са към 2 ПЪТИ по-малко от 2%. Ако не е повече, разбира се. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години супер безсмислен коментар ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Ти каква марка електромобил караш ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Много интересна, но за мен малко учудваща статия. Защо в нея нищо не се споменава за Най-голямата Икономика в Света? Нищо не се казва и за Европа. Оставам с впечатлението, че светът ще разчита за развитието си занапред главно на Индия и Китай. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години О да значително След 10 години светът ще бъде съвсем различен отговор Сигнализирай за неуместен коментар