Изпълнителни директори на компании от нефтената и автомобилната индустрия предупреждават, че ги очаква бъдеще, в което паричните потоци може сериозно да се свият, предава Ройтерс.
Правителствата на Индия и Китай се опитват да се справят с проблема със замърсяването, да намалят вноса на петрол и да си извоюват пазарен дял в бързо растящия пазар за екологични коли, като увеличат продажбите на електрически автомобили.
Китай например цели поне една пета от продадените превозни средства, които се очаква да достигнат 35 млн. броя годишно до 2025 г., да използват алтернативно гориво.
Индия от своя страна планира по-радикални мерки. Влиятелен правителствен мозъчен тръст подготвя план всички превозни средства в страната да бъдат заменени с електрически до 2032 г.
„Ще видим ясно изместване на фокуса към електрическите коли. То е подпомогнато от законодателството, така че индустрията на електрическите коли вече не е нишова“, коментира вицепрезидентът по стратегичестоко планиране на Daimler Вилко Старк.
Daimler прогнозира, че електрическите превозни средства ще достигнат дял от 15-20% от общите продажби до 2025 г. Други 10% от продажбите ще се формират от хибридни модели.
Към момента електрическите коли са по-малко от 2% от световния автопарк. Всеки по-бърз от очакваното ръст на сектора ще има силно влияние върху търсенето на петрол и съответно на бизнеса за рафиниране.
„Технологиите се развиват бързо. След 10-15 години пазарът на бензин може да не е същият, какъвто е днес“, коментират от ръководството на Bahrain Petroleum.
Бензинът е едно от горивата с най-висока пределна печалба и възлиза на 45% от рафинираното производство. Поради тези причини забавяне или спад в търсенето на бензин ще има сериозни последствия.
Рейтинговата агенция Moody’s отбелязва, че бързият темп на технологично развитие затруднява прогнозите, но предупреждава, че преките финансови ефекти от понижаващото се търсене може да се видят още до 2020 г.
Измененията са големи и Международната енергийна агенция (IEA) планира да ревизира анализа си за тенденциите, касаещи електрическите превозни средства, и търсенето на бензин.
Агенцията коментира, че посоката, в която са поели Китай и Индия, ще се отрази най-силно на потреблението на горивата за коли.
За сравнение, според данни от последната прогноза на Международната енергийна агенция от ноември 2016 г. търсенето на бензин се очаква да се покачва до 2040 г.
Не само Китай и Индия планират подмяна на автопарковете си. Големите производители на автомобили в Япония и Южна Корея вече реализират значителен обем продажби на хибридни автомобили.
Според експерти Индия все пак ще срещне трудности в цялостното подновяване на автопарка си поради скъпите батерии за тези автомобили, както и поради липсата на станции за зареждане. Тези спънки може да разколебаят производителите на автомобили да направят необходимите инвестиции в страната.
Азиатският пазар е изключително важен за петрола. Потреблението на бензин отдавна е най-силно подкрепяно именно от Азия поради високите продажби на автомобили. В Китай се купуват 2 млн. коли месечно, което позволява страната да се конкурира със САЩ за първото място по най-високо потребление на петрол. Индия пък заема третото място.
Повече от една трета от нефтените рафинерии се намират в Азия, като през 1990 г. те са били само 18%.
Рафинериите са изправени пред проблем, тъй като те зависят от потреблението на бензин, за да реализират печалба. В отговор на заплахата от по-ниски приходи компаниите ще преместят фокуса си върху производство на пластмаси и домакински препарати.
„Нашата индустрия няма да изчезне“, заяви Абдулазис ал Джудайми, старши вицепрезидент на най-голямата компания за износ на петрол в света Saudi Aramco. Компанията работи заедно с държавната Petronas по комлекс в Малайзия за рафиниране на петрол и за развитие на нефтохимия.
Exxon Mobil от своя страна съобщи, че ще закупи нефтохимическа фабрика в Сингапур.
Добра новина за рафинериите е, че потреблението на петрол от тежката индустрия е все още силно. Освен това те ще имат възможност да произвеждат газьол, който има широко приложение във фермерството и индустриалното оборудване, както и като гориво за плавателни съдове.
преди 7 години спомням си кво визираш, ... тогава имах в предвид че на Мъска това му е целта на завода, малко неразбрано го написах и ти приемам критиката ... за 20 години не се сещам да съм казвал... по скоро 30 и то ако успеят да скалират производството бързо.... а да говориш кво е в момента е малко неадекватно... автоматизацията на такива производства хич не е лесна ! ... 5% ще станат доста по бързо :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години и така да е, а то НЕ е, пак има файда... смрадта ще се изнесе извън града !Обаче от коментарите ти лъха на брутална некомпетентност :) .. особенно като видя термина мирен атом, хахахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Докога западната цивилизация ще бъде Зависима от Арабския свят които определят добива на петрол.В момента Е дошло времето времетoтехнологии Да стане Западната цивилизация не Зависима от черното злато отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години хахахаха ... или ти ? еми да ... повишеното потреблени натисна повишаване на произведството ... и сега нещата се уравновесиха, след като производството настигна потреблението ! :):) ... така беше и с ДжСиЕмите :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години припомни ми каква беше цената на ГСМ, СИМ карта и минута разговор през 90-те ? ... и колко по-голямо им беше производството в сравнение с телефоните с шайба ? ... смяната вдигна ли драстично потреблението на ток, не намали ли цените ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Производството на ел. коли не нараства с такъв темп като производството на смартфони----слаб аргумент ! колко често си купуваш кола, а телефон ? ... по надолу съм ти писал че няма връзка, освен че едното спомогна на другото. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години защо решихте че цената на тока трябва да се увеличи ? ... увеличеното потребление на една стока не води ли до намаляване на цената и ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години За момента електрическите коли имат позиции там, където държавата налива пари за разпространението им. Дори и само това че на много места те са субсидирани - показва че технологията има какво да развива за да се изравни с ДВГ. Батериите продължават да са технологичното слабо място - скъпи, тежки с ограничен капацитет и ограничен живот. Има и други моменти. Автономните коли и кар-шеринга как ще се отразят. Ако се увеличат много електрическите коли - откъде точно ще идва тока за тях, и на каква ЦЕНА ще идва? Акцизите върху горивата в момента съборат огромна част от данъчните приходи в България, ако тези приходи намалеят сериозно - как ще се балансира бюджате? Дали няма да е с акцизо-подобен данък на тока? Ако се вдигне цената на тока дали няма да стане по-изгодно човек да продължи да си кара кола с ДВГ? Все интересни въпроси. Ще поживеем - ще видим. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Те не успяха да докажат своята ИКОНОМИЧЕСКА целесъобразност,Върни историята когато Едисон е представил първата си крушка и елетрификацията ... с финансовата подкрепа на Дж.Пи.Морган ... и виж какво е било мнението на дъртия Дж.Пи по въпроса с тока ! Същото каот при нас сега... вкарай малко повече въображение и знания и ще прогледнеш :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години прочети пак последния ми пост !!! щото се повтаряш и ми даваш неадекватни примерни.... пред ел автомобилите вече няма технологични пречки .. ще стават все по масови и по ефективни ... просто трябва време да се подмени автопарка..... батериите за последните 5 години си вдигнаха капацитета поне 3 пъти, и моля не ми давай примери с БАН и наука в едно изречение :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар