Общо 90 града, обединени в международната мрежа C40 на мегаградовете, решили да се борят срещу климатичните промени, ще трябва да съберат 375 млрд. долара до 2020 г. за транспорт, сгради и друга инфраструктура с ниски емисии въглероден диоксид. С това започва статията на Алекс Уайтинг от Ройтерс, цитирана от БТА.
Още повече средства са необходими в световен мащаб, за да се ограничи световното затопляне до под 2 градуса спрямо прединдустриалните равнища, както предвижда Парижкото споразумение за климата, влязло в сила миналата година, продължава авторът.
Ако не решим проблема с инфраструктурата, градовете ще надвишат прага от 1,5 градуса, към който трябва да се придържат, посочва Джеймс Александър, който е директор на финансовата програма на С40.
Необходим е изключително голям мащаб на действие, подчерта той пред фондация "Томсън Ройтерс". Мрежата С40 включва Лондон, Париж, Мексико сити, Вашингтон и Кейптаун. Около 70 % градовете в тази група вече са свидетели на последиците от климатичните промени, докато преди две години делът им бе 50 %, казва Александър.
Нисковъглеродните проекти в градовете са прекалено малки, прекалено рискови и нямат опит в привличането на финанси, отбеляза на международна среща на представители на градските власти и инвеститори миналата седмица в британската столица Шърли Родригес, която е заместник-кмет на Лондон, отговаряща за околната среда и енергията.
"Това са проблеми, които се срещат често във всички градове", допълни тя. "Трябва да намалим разходите по финансирането, трябва да привлечем повече държавни и частни инвестиции и да увеличим използването на иновативни механизми за "зелено" финансиране като например "зелените" облигации", допълни тя.
Някои инвеститори са готови да вложат милиарди долари в екологично чиста инфраструктура, но се нуждаят от по-голяма дългосрочна стабилност и стимули.
"Капиталът иска да се включи. Не се печели нищо в момента при тази среда на ниски лихви", посочи Езми Лоу, управляващ директор, отговарящ за недвижимите имоти в Impax Asset Management. Инвестиционната фирма управлява 6,8 млрд. долара.
Инвеститорите се нуждаят от стабилност, която е съпроводена от мащабно интелигентно мислене и предвидими действия на управляващите, допълни той.
"Правителствата са склонни да променят правилата доста често", каза Лоу. "Ако искате по-сериозни средства от пенсионните фондове и други инвеститори, те трябва да усещат последователност и увереност, че печалбата няма да им бъде отнета", посочи той.
Големите дългосрочни инвеститори, като пенсионните фондове, ще вложат средства по-бързо и в по-голям мащаб, ако има повече стимули като данъчни облекчения и отчисления, допълни Лоу.
Градовете в развиващите се страни се нуждаят от умения, за да превърнат идеите и големите си визии в готови за финансиране рентабилни проекти, отбеляза Александър от С40.
Тъй като много зелени технологии сега са нови, те носят съответния риск за инвеститорите, добави той.
Градовете трябва да започнат да работят с финансовия сектор, за да създадат иновативни механизми, които могат да подпомогнат намаляването на риска при тези проекти, посочи той.
В Латинска Америка Мексико сити планира да създаде първата в региона флотилия от електробуси.
Градът трябва да привлече частни инвестиции по този проект - електрическите автобуси са три пъти по-скъпи от дизеловите. Основната трудност обаче е организирането на различните групи, които участват, казва Густаво Хименес Вера, старши съветник по проекта в GIZ, компанията, която работи по това начинание.
Повечето оператори притежават по два-три автобуса, а за да привлекат частни инвестиции те трябва да сформират една компания, допълни той. "Пари има, според мен. Трябва само да гарантирате, че сте кредитоспособен", посочи той.
Кредитоспособността е огромно предизвикателство за градовете в страни с нисък кредитен рейтинг, който прави по-трудно и по-скъпо финансирането за тях, когато привличат пари от капиталовите пазари.
Кейптаун например вероятно ще срещне затруднения да привлече инвеститори, след като международната рейтингова агенция S&P понижи тази седмица кредитния рейтинг на Южна Африка до равнище „боклук“, посочи Кевин Джейкъби, главен финансов директор на Кейптаун.
"Дори финансовото им положение да е много по-добро, отколкото националното, градовете ще бъдат засегнати от макро ситуацията", казва Наоко Ишии, главен изпълнителен директор на Global Environment Facility, чиято цел е да помага на градовете за вземат заеми по-евтино.
Друг източник на пари в брой са големите финансови институции за развитие като Световната банка и Азиатската банка за развитие. Само че градовете, които искат заеми от тях, трябва да получат гаранции от правителствата си, посочва Ишии. Сиатъл използва данъчното облагане - включително данъците за имоти, продажби, превозни средства, за да финансира инфраструктурните си проекти, каза Скот Къбли, директор на транспорта в този американки град.
Може да използваш всякакви находчиви начини за намиране на финансиране, но ако нямаш средствата да го върнеш, тогава то няма да ти свърши работа, каза той.