Във вторник, докато повечето хора бяха фокусирани върху други теми около Белия дом, Камарата на представителите в САЩ тихо гласува да премахне правилата, които не позволяват на доставчиците на интернет услуги – компании като Comcast, Verizon и Charter – да продават личната информация на потребителите си, пише бившият председател на Федералната комисия по комуникациите (ФКК) на САЩ Том Уилър за New York Times.
Миналата седмица Сенатът вече одобри закона, което означава, че през следващите дни президентът Доналд Тръмп ще може да подпише законодателството, което ще нанесе значителен удар срещу защитата на неприкосновеността в интернет.
Законът не само че дава на кабелните компании и безжичните доставчици възможност да правят каквото искат с историята от сърфирането в интернет, навиците за пазаруване, местоположението и друга информация за потребителите, извлечени от онлайн дейността им, но и няма да позволи на Федералната комисия по комуникациите повторно налагане на подобни защити на неприкосновеността на личните данни на хората.
Законът е част от усилията на новото републиканско мнозинство във ФКК и в Конгреса да отменят простичка, но изключително важна концепция – информацията, която върви по мрежата, принадлежи на потребителя, а не на доставчика, който я пренася.
Идеята датира от дълго време. От десетилетия както в републикански, така и е демократични администрации федералните правила са защитавали неприкосновеността на информацията в телефонните разговори. През 2016 г. ФКК, на която бях председател по време на президента Обама, разшири същите тези защити върху интернет, пише Уилър.
За мен и моите демократични колеги цифровите следи, които потребителите оставят, когато използват мрежата, са тяхна собственост. Те съдържат частна информация за личните предпочитания, здравословните проблеми и финансовите въпроси. Нашите републикански колеги в комисията твърдят, че мрежата трябва да може да продава данните. Комисията бе с 3 на 2 гласа в подкрепа на потребителите.
Премахването на тези защити е сбъдната мечта за кабелните и телефонните компании, които искат да се възползват от стойността на подобна лична информация. Разбирам, пише Уилър, че изпълнителните директори на мрежите искат да постигнат възможно най-високата възвръщаемост за акционерите си, продавайки информацията на потребителите. Проблемът е, че те продават нещо, което не им принадлежи.
Ето ви един невероятен резултат от това. Когато човек осъществи разговор по смартфона си, информацията е защитена: телефонната компания не може да продаде факта, че се обаждате на автокъщи, на други, които искат да ви продадат автомобил. Но ако същото устройство и същата мрежа бъдат използвани, за да се свърже човек с автокъщи през интернет, тази информация – същата тази информация всъщност – може да бъде прихваната и продадена от мрежата. Нещо повече, вие плащате на мрежата месечна такса за привилегията тя да има ваша информация, продавана на този, който дава най-много пари.
Този закон не е единственият дар за индустрията. ФКК на Тръмп наскоро гласува да запази изискванията, според които доставчиците на интернет услуги трябва да вземат „разумни мерки“ за защита на конфиденциалната информация, която държат за своите клиенти, например данни за социална осигуровка и информация за кредитни карти. Това не е хипотетичен риск – през 2015 г. AT&T бе глобена с 25 млн. долара за съмнителни практики, които са позволили на служители да откраднат и продадат личната информация на 280 хил. клиенти.
Сред множеството бедствия в резултат на цирковата атмосфера в Белия дом днес е отвличането на общественото внимание далече от много други дейности, предприемани от управляваното от републиканците правителство. Никой явно не забеляза, когато ФКК на Тръмп премахна изискването мрежите да защитават информацията, тъй като всички бяхме съсредоточени върху руското хакване на изборите и опита за отмяна на Obamacare.
Лицемерието е голямо. Човекът, който е постоянно бесен заради предполагаемото следене на комуникациите на помощниците му (и потенциално на него самия), вероятно скоро с радост ще подпише закон, който позволява неограничената продажба на личната информация на всеки американец, ползващ интернет.
Очевидно администрацията на Тръмп и нейните съюзници в Конгреса ценят неприкосновеността на самите себе си, а не на американците, които им дадоха властта, пише Уилър. Това, което е добре за бизнеса на мощните кабелни и телефонни компании, е просто лош късмет за нас.