В обзор за 2016 г. германската медия Deutsche Welle обобщава някои от най-важните събития, свързани с устойчивото развитие на планетата.
Това е най-топлата година в историята. Миналият януари учените оповестиха, че 2015 г. е най-топлата година, откакто се водят метеорологични записи. Глобалното затопляне продължава и 2016 г. е най-горещата, регистрирана някога. В сравнение с прединдустриалната епоха (до средата на XIX век) температурата е с 1,2 градуса по-висока.
Скандали около дизеловите автомобили. В светлината на Дизелгейт в световен мащаб като средство за опазване на чистотата на околната среда се обсъжда забраната за ползване на дизелови превозни средства в градовете.
Отбелязана бе годишнина от атомната катастрофа във Фукушима. През март Фукушима застана във фокуса на събитията. Навършиха се 5 години от ядрената катастрофа в Япония. И досега последиците от нея не са под контрол и има изтичане на радиация. Според японското правителство катастрофата досега е струвала над 175 млрд. евро.
Измиране на коралите на Големият бариерен риф. Големият бариерен риф в Австралия е най-големият коралов риф на земята и е обявен от ООН за световно природно наследство. Затоплянето на температурата на Световния океан доведе до масово измиране на корали. По протежение на дългия 2000 километра риф живеят 400 вида корали, 1500 вида риба и над 4000 вида мекотели.
Сериозен отпор срещу използването на глифозат в Европа. Най-продаваният в света пестицид глифозат по данни на Международната агенция за изследване на рака вероятно е причинител на болестта. Той се среща в хранителните продукти, а неговото използване е обект на сериозни спорове. Европейската комисия позволи използването му до края на 2017 г. След изтичането на годината ще трябва да се направят нови изследвания.
Първото околосветско пътешествие на соларен самолет стана факт. Швейцарски изобретатели създадоха самолет, който се задвижва със слънчева енергия. Той не използва енергия от фосилни източници. Соларните клетки, разположени на крилата на самолета, осигуряват енергията за витлото и за батериите в корпуса. Благодарение на тях пилотите на самолета могат да го пилотират дори и вечер.
Екстремно време. На много места по света през лятото и зимата имаше екстремно време. Горещи вълни, горски пожари, наводнения. Дали тези събития са пряка последица от климатичните промени, все още е неясно.
6 млн. души умряха заради замърсен въздух. 90% от световното население страда от замърсения въздух. Според изследване на Световната здравна организация по тази причина годишно умират 6 млн. души. Особено голям е този проблем в градовете. Замърсяването е причинено най-вече от използването на въглища, дървесина и от автомобилния трафик.
Китай и САЩ проправиха път към климатичния договор от Париж. През септември двете държави обявиха, че се присъединяват към Парижкото споразумение. То бе ратифицирано от 118 страни и влезе в сила на 4 ноември. Бързото постигане на договореност е историческо. Глобалното затопляне трябва да се ограничи до под 2 градуса по Целзий в сравнение с прединдустриалната епоха.
Въздушния транспорт търси начини да намали замърсяването. Заради развитието на авиотранспорта количеството отделяни вредни емисии се покачва значително. През октомври в Монреал 191 държави се договориха до 2021 г. една малка част от причинените климатични въздействия да се компенсира чрез проекти. Взетите досега мерки за защита на климата не са достатъчни.
Слънце вместо въглища за електроенергия. На климатичната конференция в Мароко 45 държави обявиха намеренията си да се откажат от използването на въглища за генериране на електроенергия и да преминат изцяло на електроенергия, генерирана от ВЕИ. Мароко вече разполага със своя първи огромен соларен парк.
Обама затрудни добива на петрол. Малко преди края на своя мандат американският президент Барак Обама разшири защитената зона в Арктика, в която за петролодобивния бранш става все по-трудно да добива нефт. Канадското правителство направи своите арктически води защитена зона. Защитниците на околната среда приветстваха тези действия. Недоволство дойде от страна на щатската петролна индустрия и на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп.