Производителите на самолети Airbus и Boeing претърпяха неуспехи по отношение на продажбите на своите водещи самолети. Европейската група обяви във вторник, че е постигнала споразумение с авиокомпанията Emirates за по-късна доставка на машините от типа А380.
Шест от тях ще бъдат доставени през 2018 г., една година по-късно от първоначално планирания срок. Шест допълнителни самолета ще бъдат доставени вместо през 2018 г. година по-късно. Въпреки това концернът продължава да държи на своята цел през 2018 г. да достави дванадесет машини от типа A380s на свои клиенти.
Допълнителни икономии на разходите следва да гарантират, че целта за излизане на печалба през 2017 г. не е застрашена, пише в свой анализ германският икономически всекидневник Handelsblatt.
Споразумението между Airbus и нейния основен клиент Emirates не е изненадващо. Авиокомпанията от залива подхрани конкуренцията през последните години и сега сама страда от това. Така например нетната печалба на Emirates се срива за първата половина на годината с цели 75 процента до 214 милиона долара. Приходите от продажбите се свиват леко до 11,4 милиарда долара въпреки ръста от 9 на сто на пътниците. Това показва, че ценовата война не пожали и Emirates.
Подобно на целия бранш и авиокомпанията от Дубай трябва да се справи с няколко предизвикателства. На първо място - в авиационния бизнес в момента цари огромен свръхкапацитет. В битката за пазарен дял авиокомпаниите повишават предлагането в световен мащаб.
Резултатът: натоварването на капацитетите на самолетите намалява като цяло, а оттам и рентабилността. На второ място - този излишен капацитет се среща със спад в търсенето, тъй като все повече и повече страни страдат от геополитически кризи, а това води до по-малко туристи.
На трето място, например нискотарифните Norwegian в Европа или Jet Blue в Северна Америка започват да конкурират авиокомпаниите и при трафика на дълги разстояния, който преди това бе запазена марка изключително за премиум авиокомпаниите.
Тази тенденция се подкрепя от доскоро изключително ниската цена на петрола (керосина), което направи ценовата война възможна дори и при полетите на дълги разстояния.
И сега тази трансформация в бранша засяга и производителите на самолети. С обявяването на новината за забавените доставки Airbus се сбогува с една лоша за себе си и за своя флагман A380 година. През 2016 г. концернът не успя да подпише дори един-единствен договор за гигантския самолет.
Въпреки че Airbus има общо 120 резервации за машините, от близо три години базираната в Тулуза компания чака за нова голяма поръчка. Междувременно изпълнителният директор на Airbus Том Ендерс вече вижда последиците – от 2018 г. компанията ще строи само по 12 машини A380 годишно, наполовина по-малко от досегашната бройка.
Но и това не е всичко – компанията увеличава усилията си за достигане на пазарна зрялост на собствен конкурентен модел. Нареченият „Jumbo-Killer” A350-1000 успя да проведе своя първи полет през годината. Още преди това Airbus имаше 200 предварителни поръчки за новия самолет. Причината е ясна – самолетите за полети на дълги разстояния, като например новият A350-1000 с два двигателя и много места, заместват все по-често класическите джъмбо джетове с четири двигателя. Те са по-евтини и и правят авиокомпаниите по-гъвкави при купуването и наемането им.
Emirates е най-големият купувач наA380, като е поръчал над 140 самолета от този вид.
Но и Boeing, американският конкурент на Airbus, не се справя по-добре през годината, като дори трябваше да преглътне отказ от договор. Американската авиокомпания Delta Airlines се отказа от поръчаните по-рано 18 самолета от вида 787-8, които придобитата от нея през 2008 г. компания Northwest Airlines беше поръчала. Като цяло и Boeing, и Airbus ще се радват, когато 2016 г. свърши...