Потребителят на социалната мрежа Twitter Елизабет Хопкинс редовно тролваше Хилари Клинтън по време на кандидат-президентската й кампания. Часове след терористичната атака в Берлин тя намери нов обект за тролене – канцлерът на Германия Ангела Меркел, предава Bloomberg.
"Меркел унищожава германския народ“, постна Хопкинс, а по-късно публикува пост на немски език, в който призовава Германия да „изхвърли“ всички мюсюлмани.
Елизабет Хопкинс не е трол единак. От понеделник насам, когато беше извършен кървавият атентат в Берлин, Facebook профилът на Меркел беше наводнен с негативни коментари, много от които идват от профили с малко или никакви приятели. В социалната мрежа Twitter много потребители, които симпатизират на Доналд Тръмп, постват текстове и снимки, очернящи Меркел. Това може и да са ботове, които провеждат спамерски атаки.
„Има много доказателства, че Меркел е обект на целенасочена масова атака“, коментира експертът по политически науки от Мюнхенския технически университет Симон Хегелих. Той изучава процеса на манипулиране на социалните мрежи. „Множество акаунти, които очевидно са „про-Тръмп“ ботове, се присъединяват към тролването срещу Меркел “, смята той.
Атентатът с камиона, при който загинаха 12 и бяха ранени близо 50 души, налива вода в мелницата на критиците на Меркел и нейната миграционна политика. Решението на канцлера да приеме близо 1 млн. души само през 2015 г. насам поляризира германското общество. Този ефект, както и опасенията за сигурността на страната, намаляват шансовете на Меркел да спечели четвърти пореден мандат.
Социалните медии предоставят удобна възможност на критиците й да приложат същата тактика, която привържениците на Тръмп използваха, за да му помогнат да стане президент. Хегелих смята, че онлайн атаките срещу Меркел много наподобяват на „психологически операции“, известни още като „psyop”, които се използват от определени правителства, за да налагат тяхното мнение.
„Тролването, коментарите с обидно съдържание и фалшивите новини оказват пряко влияние върху изборните кампании“, коментира членът на Християн-демократическата партия на Меркел Михаел Фухс. „Ние го видяхме приложено на практика в САЩ и трябва да вземем мерки срещу това“, добавя той.
От партията очакват още онлайн атаки и планират да увеличат персонала си, който се занимава със следене и отговаряне на тролски постове или постове с обидно съдържание, допълва представител на партията, пожелал анонимност.
Германското правителство се закани, че ще започне да регулира тролването, коментарите с обидно съдържание и фалшивите новини в социалните мрежи. Същевременно Twitter реагира на оплакванията, че социалната мрежа не взима мерки, за да се справи с негативните коментари и тролването. Миналия месец компанията създаде възможност, която позволява на потребителите да докладват за тролско поведение и да блокират отделни думи, фрази и емоджита.
Хегелих е на мнение, че не е ясно кой стои зад тролските атаки, но и че не е нито скъпо, нито пък трудно да се създадат фалшиви профили в социалните мрежи. Активистите срещу Меркел могат да си купят 10 хил. фалшиви Facebook профила за около 750 долара или пък 10 хил. фалшиви Twitter профила за около 500 долара, добавя още експертът.
Ако се абстрахираме от ботовете и троловете (хора, които прекарват часове наред онлайн, за да сеят омраза и да създават негативни емоции и понякога получават пари за това), популистки политици от цяла Европа се надпреварваха да изразяват мнението си за берлинската трагедия. Найджъл Фараж, човекът, който вдъхнови Brexit и за когото Тръмп каза, че трябва да бъде посланикът на Великобритания в САЩ, заяви в Twitter, че „подобни събития ще бъдат наследство от водената от Меркел политика“, а Герт Вилдерс, лидерът на холандската анти-мюсюлманска „Партия на свободата“, публикува колаж на Меркел, чието лице и ръце са оцапани с кръв.
Популистката партия в Германия "Алтернатива за Германия" (AfD), създадена през 2013 г., също набира скорост, след като се фокусира върху въпроса с бежанците. За възхода й спомогнаха и митингите й, в които се вееха плакати и лозунги срещу Меркел. AfD подхранва публикациите срещу Меркел във Facebook страницата си, която има над 300 хил. последователи. Маркус Претцел, регионален председател на AfD, публикува в Twitter, че берлинските жертви са „смъртта на Меркел“.
Когато след атаката репортери питаха говорителя на Меркел Щефан Зайберт какво мисли той за някои от най-агресивните коментари в социалните мрежи, той заяви че няма да коментира всяко едно нещо, което е постнато в Twitter. “Нека само кажа, че съм чел много туитове всеки ден, които са самодискредитиращи се“, добави той.
Меркел ще се яви на избори, във време в което Интернет играе все по-голяма роля и все повече германци използват социалните мрежи, за да четат новини и да се информират. Догодина германците ще прекарват повече време в мрежата, отколкото пред телевизорите си, посочва се в изследване на eMarketer Inc.
Германският новинарски канал N24 излъчваше своето отразяване на атентата в Берлин по Facebook и то бе следено от рекордните 14,7 млн. зрители, което е над 3 пъти повече от най-гледаното в Германия видео през миналата година, твърди маркетинговият новинарски сайт Absatzwirtschaft.de. Breitbart News, консервативно-популисткият сайт, чийто бивш собственик Стивън Банън е главният стратег на Тръмп, планира да разшири дейността си и в Германия, за да яхне вълната.
Изглежда обаче, че с наближаването на изборите в Германия умерените мнения няма да заглъхнат толкова лесно. Много хора защитават Меркел в социалните мрежи, подкрепят политиката й към бежанците и заявяват, че атентаторите от Берлин нямат нищо общо с търсещите убежище и бягащите от войните хора. Постът на Претцел в Twitter бе посрещнат с бърза и яростна критика от много потребители. Най-популярният пост на N24 във Facebook по време на атаката бе харесан близо 7 хил. пъти. В него се изразява подкрепа към Меркел и се твърди, че тя не е виновна, а хората се призовават да бъдат сплотени и да не разпространяват страх и недоверие.
Според главния икономист на Berenberg Bank Холгер Шмидинг атентатът