Всичко това донякъде прилича на заговор срещу демокрацията: младежи от малко градче заливат с лъжи предизборната кампания в една страна, която се намира на другия край на света, и така допринасят изборите да спечели един радикален кандидат, за когото иначе биха гласували само малцина. А всъщност това е истински триумф на лошата фикция над разумната реалност, пише в свой репортаж от македонския град Велес германският Die Welt, цитиран и от Deutsche Welle.
В 40-хилядния Велес са регистрирани най-малко 140 сайта с имена като „DonaldTrumpNews.com“, „USConservativeToday.com“ или „TrumpVision365.com“. Още заглавията на публикациите ускоряват пулса на най-радикалните привърженици на Тръмп: „Хилари Клинтън се моли на Сатаната и ръководи педофилски кръг", "Тези документи от 1995 година казват истината за Обама", "Как правителството се опитва да ликвидира Джулиан Асандж"...
Тази лавина от фалшиви новини, които благодарение на социалните мрежи обиколиха света, осигури на Тръмп допълнителни избиратели, а на авторите им от македонския Велес - дъжд от пари. Защото сайтовете, които публикуват тези фалшиви новини, печелят от кликовете и споделянията в социалните мрежи - колкото повече са те, толкова повече са и приходите от реклама. А съдържанието? В случая то е без значение - важни са единствено кликовете.
„Младежите, които създадоха тези сайтове, изобщо даже не се интересуват от Доналд Тръмп. Те просто искаха да припечелят пари. Познавам много от тях лично, тъй като именно аз програмирах сайтовете им", казва пред Die Welt 34-годишен жител на Велес, когото условно ще наричаме Зоран.
Мъжът не желае да назове истинското си име, защото "изведнъж всички започнаха да се интересуват от хората, които повлияха на американския вот", казва мъжът и обяснява, че Велес произвежда фалшиви новини от много време насам. В началото сайтовете се занимавали предимно с теми като здравословно хранене, автомобили и спорт, тъй като тези съдържания събирали много кликове в интернет търсачките. А когато американската предизборна кампания започнала да навлиза в горещата си фаза, находчивите предприемачи от Велес бързо осъзнали, че най-много кликове събират информациите за Тръмп.
Business Insider писа още през 2015 г., че 60 на сто от феновете на Тръмп в страницата му във Facebook са в страни като Малайзия, Индонезия, Индия, Филипините и... каква ирония... в Мексико, където нискозаплатени служители изкуствено изстрелват статиите нагоре във „ферми за кликове“. Американският Oxford Internet Institute нарече това явление iSlavery или „дигитална колонизация“.
Екип на онлайн сайта Buzzfeed също е посетил някои от тези „новинарски монтьори“. Според тях някои оператори на сайтове са си докарвали по над 5000 долара на месец, а някой Facebook хит може да донесе и до 3000 долара на ден.
„Истински златен дъжд за региона“, пише Buzzfeed. Репортерът разказва за млад мъж, който гледа в захлас как се пълни акаунтът му в Google AdSense, докато американските потребители кликват на фалшивите новини.
Австрийският Wiener Zeitung изчислява, че покрай предизборната борба в САЩ младежите от Велес са изкарвали на месец повече пари, отколкото родителите им за цяла година. А Зоран дори твърди, че печалбите са възлизали общо на половин милион евро месечно.
„Информациите обикновено са подвеждащи, но това не ме интересува. Важното е хората да ги четат. Нали от това печелим", казва един 22-годишен студент от Велес. А Зоран обяснява, че само някои от фалшивите съдържания се измислят на място - повечето биват копирани от дясноекстремистки и популистки сайтове, като например Breitbart.com. До август тази година сайтът бе ръководен от Стивън Банън, за когото знаем, че ще бъде главен съветник на новоизбрания президент Тръмп.
От всичко казано дотук можем да предположим, че в случая става дума не за поръчана от Америка пропагандна кампания, а за предприемачески нюх. След появата на Тръмп на политическата сцена бързо стана ясно, че неговите привърженици масово споделят новини от непроверени източници. А младежите от Велес просто са разпознали това като шанс, който не бива да изпускат.