fallback

Как последиците от Brexit застигнаха Unilever

Производители и търговски вериги в надпревара да си прехвърлят разходите заради по-евтиния паунд

13:08 | 14.10.16 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Най-голямата верига супермаркети на Великобритания Tesco и британско-холандският производител на потребителски стоки Unilever постигнаха бързо споразумение в неколкодневния си спор за цените, предаде Ройтерс.

Спорът между Tesco и една от най-големите световни компании за потребителски стоки е първият ясен знак за самите потребители за възможните сътресения заради вота за Brexit и за това как той може да им навреди.

Tesco отстрани през седмицата десетки продукти на британския концерн Unilever от своята интернет страница, а предисторията на решението е спор за увеличение на цените след референдума за излизане на Великобритания от Европейския съюз. Според съобщения в медиите Unilever настоява за увеличение на цените с 10%, което е било отказано от Tesco, предаде DPA. В четвъртък от сайта на компанията бяха отстранени продукти, като маслото Marmite, сладоледът от марката Ben&Jerry's, както и чаят PG Tips.

„Имаме проблеми с наличността на някои продукти на Unilever", коментира говорител на Tesco. "Магазините обаче засега не са засегнати от това", пояснява той.  

Двете страни в спора декларираха примирие късно в четвъртък. „Доволни сме, че тази ситуация намери решение за наше удовлетворение", заяви говорител на Tesco. Unilever също заяви, че ситуацията с доставките за Великобритания и Ирландия е успешно решена.

Вотът от 23 юни за излизане на Великобритания от ЕС изненада много инвеститори и ръководители на предприятия и доведе до най-големия еднодневен спад на британската лира спрямо долара.

Сривът на паунда – с 19% спрямо долара и с около 16% спрямо еврото, накара доставчици и търговци на дребно да се борят за печалбата си, докато вносните стоки стават все по-скъпи.

Тази борба изглежда се разпространява и към рафтовете в супермаркетите. SuperValu, най-големият супермаркет на Ирландия, заяви, че също води преговори с Unilever за ценообразуването и може да „възникнат въпроси, свързани с доставката на определени продукти от Unilever”.

Според проучване, публикувано в сряда, три четвърти от британските производители на храни отчитат увеличаване на цените на вносните продукти. Unilever вероятно се е опитал да пренесе част от увеличените си разходи към други големи вериги, като Sainsbury's, Asda и Morrisons.

„Налице е реален проблем, когато един търговец като Unilever идва, настоява за  увеличение на цените и не води преговори“ цитира Ройтерс представител на бранша. „Този подход разгневи веригите".

Ценовата война отразява напрежението в цялата система, при която Tesco – достатъчно голям търговец, за да отблъсне подобни искания, и Unilever – единственият достатъчно голям доставчик, който може да устои на исканията си.

Безизходицата в спора доминираше новините в медиите във Великобритания в четвъртък, като терминът "Marmitegate" отчете възходяща тенденция в Twitter, а „Marmite Wars” бе на първите страници на печатните медии. The Daily Mail го нарече „Изнудване за Brexit“.

Спорът има и лично измерение, след като директорът на Tesco Дейв Люис беше по-рано висш мениджър на Unilever, където радикалният му план за преструктуриране му спечели прякора „Драстичният Дейв", пише Fortune.

Изпълнителен директор на конкурентна компания за потребителски стоки, която не настоява за увеличение на цените на Великобритания, заяви, че сме свидетели на „абсолютно брилянтно позициониране" от страна на Tesco и не е случайно, че новината излиза в сряда, в навечерието на представянето на резултатите на Unilever, показващи по-добър от очаквания ръст на приходите благодарение на ценообразуването.

„По този начин Дейв Люис ще изглежда като герой, който има за цел да защити потребителите“, коментира той.

Двама души, запознати с казуса, твърдят пред Fortune, че Unilever е поискал 10% увеличение на цените на редица стоки за четирите най-големи вериги във Великобритания  - Tesco, Sainsbury’s, Asda и Morrisons, за широк спектър от стоки.

Източник твърди, че няма друга голяма компания за потребителски стоки, която да е  толкова агресивна, като Unilever по отношение на цените. Според него две от големите четири вериги все още обмислят дали да приемат искането за ръст на цените на някои продукти.

Главният финансов директор на Unilever Греъм Питекли заяви, че поскъпването е „значително по-малко", отколкото това, което е необходимо за покриване на срива на паунда. „Ние сме уверени, че тази ситуация ще бъде решена доста бързо", казва той.

Tesco се възстановява след скандала от 2014 г., когато призна за завишени печалби и натиск върху своите доставчици да натискане на цените надолу. През миналата седмица Люис нарече трансформираните отношения с доставчиците за „фактор веригата да отчете покачване на печалбата с 60% за първото полугодие“.

Но той посочи, че не е нужно доставчиците да могат да възстановяват разходите си заради срива на паунда, тъй като те не са винаги са реагирали, когато стерлингът е бил много по-скъп.  

Повечето анализатори и икономисти смятат, че обезценяването на лирата ще доведе до по-високи цени за хранителни стоки след години на дефлация заради ценовата война между големите вериги.

Лидерът на британските либералдемократи Тим Фарън обвинява правителството за увеличението на цените. „Хаосът с Brexit достига рафтовете в магазините. Това показва, че правителството ни няма план и никаква представа за реалността“, казва той.

Бруно Мънтейн, бивш високопоставен мениджър в Tesco, който сега е анализатор в Bernstein, твърди, че Tesco обикновено има запаси за една до две седмици.

Докато политиците могат да отричат реалността, шампоаните, произведени на континента, сега са със 17% по-скъпи", казва той. „Не става дума просто само за Tesco или Unilever, а за всички британски търговци на дребно и доставчиците".

Акциите на Tesco и на Unilever се понижават към обяд  съответно с 2,2% и 3,5%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:24 | 13.09.22 г.
fallback